Sommarens turer?

Tjena.
Sitter i vintermörkret och funderar på förra sommarens fiske. För egen del hade jag 4 dagar själv på fjället i okända vatten. Fångsten blev inget vidare men det var ju kul att leta på kartan efter schyssta spots och sen ha friheten att SJÄLV välja plats för dagen. Men hur gick det för er andra här på forat? Vad uträttade ni förra sommren? Nån lyckad resa? Vilka är planerna för nästa sommar?

Tight lines/samme

samme83; sa:
Tjena.
Sitter i vintermörkret och funderar på förra sommarens fiske. För egen del hade jag 4 dagar själv på fjället i okända vatten. Fångsten blev inget vidare men det var ju kul att leta på kartan efter schyssta spots och sen ha friheten att SJÄLV välja plats för dagen. Men hur gick det för er andra här på forat? Vad uträttade ni förra sommren? Nån lyckad resa? Vilka är planerna för nästa sommar?

Tight lines/samme

Jag var tre nätter uppe vid Bolagen och Svansjön i Tänndalen och gjorde dagsturer från tältet. Jag fiskade visserligen inte under den turen, men såg folk som gjorde det, och till sommaren vore det schysst att åka dit och testa. Det finns många fler fiskevatten där omkring, så jag hoppas kunna vara lite i bland annat Ljusnedal också. Som du skriver så är det oerhört skönt att vara själv och få bestämma allt. Självvald ensamhet är grejer det.

Var även på en femdagarstur med flickvän+kompis i Västerbotten och hade riktigt roligt med att jaga småöringar i en dalgång sent på nätterna. Det är en underbar känsla att smyga omkring i mörkret, mellan små avkrokar av älven och försiktigt meta. :) Längtar tillbaka nu, även om fångsterna var minst sagt små.

Nu blev jag rejält sugen på att dra direkt..

MvH

Förra säsongen var en svart säsong som jag helst inte vill prata mer om, ambitionsnivån för 2005 är betydligt högre ställd av flera olika orsaker.. Så lotom oss prata om den kommande säsongen istället..

lite en blandning, mindre än vänligt i alla bemärkelser.. dåligt väder samt för mycket annat att göre, men, men.. nu e prioriteringarna återställda.. som päjkarna i tennisen säger: nya bollar!!

Förra sommaren tillbringade jag två veckor i Kirunafjällen med tyngdpunkt på rödingfisket. Vi fick en hel del röding på torrfluga. Största 2 kg och ett antal över 1 kg. :)

I sommar är inget än så länge planerat. Jag ska väl tillbringa lite tid i Byske och kanske blir det nån tur till Kalix- och Piteälven. Den som lever får se.

Svansjön mm...

Var till Svansjön i mitten av September. fiskade från flytring i snöyra och minusgrad (-1) inte så nice, men öringen brydde sig inte om det utan högg friskt på våra spinnare, men satan så kallt det var.. Men flytring är härligt och vi drev längs stranden och kom renflockarna nära...

Sedan så fiskade jag harr i Lannavaaras små åar, både med mask och fluga, DET är också kanonfint..
Smygvatten med fin harr och gott om dem också.. Det var väl Lainioälven som de mynnade i om jag int minns fel... Det var också gottigt...

Sedan så var ju Öringsfisket fint här vid Gävlekusten i våras (int långt kvar nu :)) I vår ska jag också lägga i min nyinköpta båt ( Ryds 510 m 90h ) och då ska jag ta massor av Öring :)

Till sommaren så vet jag att Vuoggatjålme nog får sig en tur, samt att Tänndalen också står på min önskelista... Är också sugen på Rautasälven...
Det hade nog varit superfint..
Men jag är rädd för att jag blir ensam på en sån lång resa :-(

Ha det gottigt..

7 dagar i Svartijåkkå i + 25 grader, stigande vatten och en död jokk :( Fick dock fina kilosbitar av både öring och röding i närliggande tjärnar. Vackert var det också.

En helg i fruktansvärt regnväder i Arjeplogsfjällen. Hade tio minuter någotsånär klart väder och uppehåll och krokade då en kilosöring. Bortsprungen hund på väg ner till bilen, fick sitta där och vänta i sex timmar innan fanskapet kom tillbaka ;)

Förutom det, inte särskilt mycket fiske alls tyvärr. Bättring utlovas :)

öringen; sa:
7 dagar i Svartijåkkå i + 25 grader, stigande vatten och en död jokk :( Fick dock fina kilosbitar av både öring och röding i närliggande tjärnar. Vackert var det också.

En helg i fruktansvärt regnväder i Arjeplogsfjällen. Hade tio minuter någotsånär klart väder och uppehåll och krokade då en kilosöring. Bortsprungen hund på väg ner till bilen, fick sitta där och vänta i sex timmar innan fanskapet kom tillbaka ;)

Förutom det, inte särskilt mycket fiske alls tyvärr. Bättring utlovas :)

Glömde skriva att det vankas Finnmarksvidda igen i sommar. Se mitt fotoalbum för tidigare resor dit :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sauber tips på sommarens fiske tur? Fiske 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg