Sommarens tur start i Katterat

Sedan kommer jag att avvika till Skoaddejavrihytta, då bör jag slippa det stora blockterrängen eller?
Hej Veni
Nej, du slippa bara en liten del blockterräng på vägen till Gautelis, men den större del, och de störste block, finns på norra siden av passen.
Men jag har läst åt det är lättere åt gå på västra siden av sjön 1094 och sen up på passet. - Har aldrig provat själv...

Henning

Tack för tipset om tältplatserna, 818 var bara ett riktmärke, inget bestämt.
Ryggsäcken till kaffedalen tror jag att jag svtår ifrån, har gått där några gånger så vet hur det ser ut, och vill inte släpa upp säcken på Rullevara.

Om du håller fast vid ditt riktmärke, så kommer du kunna avnjuta bifogad vy från tältet.

Bilagor

• SL555999_B - Kopia.jpg
    SL555999_B - Kopia.jpg
    47.6 KB · Visningar: 770
Tack Henning för länken, läste igenom deras berättelse. De har gått samma sträckan som jag har tänkt att vandra. Jag hoppas att jag inte komma att göra samma fel efter Skoaddejavri.
Lite märklig start i Katterat över ett stege men det kanske finns en annan väg också. Behövde du kompass någon gång eller är markeringen i stort sett synligt?
Hälsningar Veronika

Hej,
Jag har också tänkt att starta vid Katterat men tanken är att gå via Hunddalshytta, Lossistua till Cahnavaggehytta istället via Oallavaggi till Cunojavrrehytta och vidare till Cahnavaggehytta. Är medveten att den vägen är något svarare (Hunddalshytta - Lossistua) enligt vad jag har läst om. Men är det någon som vet om den stigen är på något sätt utsatt (svindelfri)?
Vandringens start kommer att bli omkring 30. augusti och som det ser ut nu så blir det en solovandring. Vid dåligt väder kan jag alltid välja att gå via Oallavaggi, som det redan nämts är det vältrampat och lättgången fram till Cahnavaggehytta. Sedan kommer jag att avvika till Skoaddejavrihytta, då bör jag slippa det stora blockterrängen eller?
Mvh.
Veni
Jeg gik sidste år Katterat - Hunddal - Lossi - Cunojavvre. Den største udfordring her var opstigningen og nedstigningen i Rienatvaggi. Men ikke egentligt udsat. Der er en beskrivelse og billeder fra turen her.
Turen kan anbefales. Selv vandringen på bilvej fra Lossistua til søen 639 er ok pga. den fantastiske udsigt.

Tack Morten, fina bilder och bra berättelse.
Som jag ser det så har jag fyra utmanande sträckor (för min nivå) framför mig. Första utmaningen upp-och nerstigningen genom Rienatvaggi, andra genom blockmarken från Cahnavaggi mot Skoaddajavri (förbi Gautelisvatnet), tredje den korta paddlingen efter Sitashytta och fjärde utmaningen 2 större vad utmed leden från Roysvatn till Vaisaluokta. Det sistnämda kan unvikas genom att vandra istället Grenseleden till Ritsem. Det beror på om vädergudarna är med mig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
seasteel Tips på parkering för sommarens korta vandring? Fjällvandring 11
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
Gunnar81 Berättelse om sommarens Sarekvandring Fjällvandring 6
snurte Problem att boka sommarens tågbiljett Fjällvandring 2
Fossa Sommarens vandring Fjällvandring 2
stormtrivs Sommarens turer - Proviantera om Fjällvandring 2
Fossa Sommarens planer Fjällvandring 8
Mattias O Sommarens vandring Fjällvandring 13
Mattias O Sommarens vandring... Fjällvandring 3
orren86 Inspiration för sommarens strapatser. Fjällvandring 14
oeriksson Berättelse och bilder från sommarens vandring Fjällvandring 7
mojmoj Berättelse från sommarens vandring Fjällvandring 0
Bilder från sommarens vandring kring Zermatt Fjällvandring 0
finse Tidenes tur: Aconcagua og Ojos de Salado Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
danisko Bild från din senaste tur Fjällvandring 265
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg