Som fnöske

Om det blir för torrt har man torkat för länge. Det ska inte vara "torrt som fnöske" (fnöske är f.ö. ganska segt:).

Det är just det som är det svåra med torkning, att få bort lagom mycket av vattnet. Och med rätt hastighet.

Torkar man för långsamt kan det hinna bli otjänligt innan det blivit torrt, torkar man för fort så blir det torrt utanpå och fuktigt inuti och sen när fukten sprids i hela så blir det kanske för fuktigt på ytan.

I Puhonys bok finns det många recept på torkning av olika frukter och grönsaker och det är olika metoder för nästan allt. Vissa grejer torkar man i flera steg, t.ex.:
70 grader i en timme för att få torrt på ytan
50 grader i 8 timmar för att få ner fukthalten
60-70 grader i ett par timmar för att få ur den sista fukten

Det är med andra ord inte "bara att torka" grejerna.

Knepigt..

KJHJ; sa:
Däremot tycker jag att det låter knepigt att ha köttet så länge i saltlösning.
På vilket sätt knepigt? Ren "tekniskt"?
/Håkan
[/QUOTE]

Nää, inte direkt, jag menade nog typ "knepuht" som vi lokalt (väldigt lokalt) använder när något känns besvärligt..(lokalt = fäbodvallen i Härjedalen).
Jag tycker däremot att det låter jäkligt rofyllt med pallen..det stämmer rätt bra in på något (tror det var ett Finskt ordspråk) jag hört:
Jag sätter mig ned tills brådskan gått över.
Passar bra i stressen.

Fram för mer matkonservering, oavsett om man har bråttom (12 h i ugn) eller om man kan avvara en stund på pallen...

Ska prova.

/KJ

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg