Som fnöske

Nu har jag torkat lövbiff i ugnen. Det fick först ligga 3 dygn i mättad saltvatten, 24timmar i ugnen temp 45-60gr, svårt att få en jämn temperatur.Det blev väldigt salt och torrt men konsistensen blev som fnöske, det är nästan så att man kan smula det mellan fingrarna, är det, det myckna saltet eller ojämn temp som gör det så?. Jag har köpt vindblåst renkött och torrfisk förr och då gäller det att ha garnityret i ordning, tror mig minnas att köttet då inte var salt fisken definitivt inte. Jag kanske skall minska på saltet?.
Håkan

Jag provtorkar kött i kylen just nu. 3 dagar i saltvatten och sen på torkning på ett galler i kylen. 3 veckor har det legat hittills och det blir bara bättre och bättre... Sök efter en diskussion med Roland Jatko som (delvis?) handlar om torkat kött, där finns några tips. Jag gjorde två olika saltlösningar, för att testa vad som är lagom, kommer tyvärr inte ihåg den bättre lösningen (har det uppskrivet hemma).

/Håkan

1. Mättad saltlösning låter som mycket hög salthalt

2. 3 dygn är också ganska lång tid

3. Var lövbiffen hel när den saltades? Är den skuren i tunna skivor så tar den ju uppsaltet mycket mera.

Sedan beror konistensen på tjockleken på de t man torkar, skär man det riktigt tunnt så blir det nog mera fnöskelikt.

Kommer som sagt inte ihåg koncentrationen, men jag hade 1 cm tjocka skivor i 3 dygn. Öka tjockleken och torka i kylen!

/Håkan

Jag har Forsells bok, tryckt 1991, där står saltlake bestående av 2,5dl vatten 3,5dl salt(feltryck?),så jag ökade vattnet tills allt salt var löst.Marinerade lövbiffen är nog god till huvudrätten,men saltat kött är att föredra till efterätt,passar även utmärkt framför Tv". Nu var jag ner till affären och köpte 2 bitar biff 1kg/styck. Hur låter det med 7 dygn i laken och sedan vänta eller blir det för lång tid i kylen när det är så stora bitar?

Kylskåpstorkat? Låter onekligen väldigt intressant med tanke på hur trist det är att ha varmluftsugn på hela natten.

Däremot tycker jag att det låter knepigt att ha köttet så länge i saltlösning.
24h i ugn 45-60 C låter som extremt lång tid, och för mig låter det som om bara det skulle få köttet att självantända...
vi har haft kött i max 50 C, ca 12 h eller något längre ifall det fortfarande avger fukt när man lägger det i försluten plastpåse.
Vi har (precis som Nordesjö föreslår) gått efter Forsells tips om fettfri marinad, och torkat både nötkött och kyckling med strålande resultat.

Ska bli kul att följa denna tråd.

Lycka till i torkträsket.

/KJ

avslutad210712

Gäst
Håkan K; sa:
Det finns ett problemet: Det är jäkligt svårt att undvika att äta upp köttet innan det är riktigt färdigt. Av mina provbitar återstår bara hälften av...

/Håkan

Rätt svårt att låta bli även efter torkning. Tur att det är två veckor kvar till jag skall iväg och att det finns 15 kg renstek kvar för det första tog liksom slut :)

KJHJ; sa:
Däremot tycker jag att det låter knepigt att ha köttet så länge i saltlösning.
På vilket sätt knepigt? Ren "tekniskt"? Jag löste saltet i kallt vatten (och det var INTE blandningsförhållande 2,5 dl vatten och 3,5 dl salt...) i en fryspåse. I med köttet. Tryck ut så mycket luft som möjligt. Knyt till. Ställ påsen i en djup tallrik, om det skulle råka gå hål på påsen. Ta fram en pall. Sätt dig. Vänta 3 dagar. Ta ur köttet. Lägg på galler (eller häng) i kylskåpet. Sätt dig på pallen igen. Vänta tills köttet torkat.

/Håkan

Du har nog haft det i ugnen för länge.

När jag körde ett parti lövbiff för förra året så la jag det i vanlig marinad och torkade det i typ 12 timmar. Det blev helt okej.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg