Solvear (Lofoten )"lättare" vandringsled ca 2-4 timmar runt.

Hitta fin vandring rundtur .Nära / i Solvear . 1-4 timmar . Barn i 11 års åldern med . Inte allt för krävande men gärna vacker led .

Var är en bra start .Möjlighet att ställa bilen vid starten . Och gärna en vandring där man går runt .

Karta på nätet ? Kart länk ?

😀☀️🏔️
 
Hej!

Inledningsvis kan konstateras att norrmännen inte vandrar på samma vis som vi gör. Vi går platt och långt med mycket packning. De går rakt upp och rakt ner i löparshorts och jympadojjor med en vattenflaska i handen, gärna i storfamilj med hund.

Runt Svolvaer är det ganska branta berg. Jag har inte gått där själv, men upp mot Blåtind och Djevelporten finns flera turer. Den förstnämnda turen har stenlagts av sherpor, imponerande hantverk som man hittar på flera platser. Men jag föreställer mig att bestigningen är ganska lik den i Reine, som jag gjorde med en sju- och en tolvåring plus hustru. Om barnen (och hustrun!) är normaltränade är det inga problem, annat än om någon har anlag för svindel.

När vi var i Svolvaer gjorde vi ingen topptur. Men en fisketur blev det (rekommenderas!).

Lite snällare vandring hittar man t ex från Fredvang i väster och Andenes i norr, men det är några timmars bilresa bort.

Mvh Filip
 
Finns faktiskt rare folk som går platt och länge i Norge också. Lofoten är nog inte så bra för det dock men jag har bara varit där för klättring för länge sen.

Som vanligt är Strava global heatmap bra för att få en översikt över populära turer i ett område.

(Antar att dagsturer, gärna till en topp är vanligare i Norge än Sverige och en orsak till det kan vara att det finns så många berg där många bor eller har hytte. )
 
Vi gick upp på Tjeldbergtind när vi var på Lofoten för några år sedan, barnen var då 7 och 11 och det gick bra. Alla väder och vacker utsikt under några timmars vandring. Ganska brant men inte ohanterligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Sällan Kabelvåg Lofoten? Fjällvandring 2
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
KimmyA Grodor på Lofoten Fjällvandring 12
errien Lofoten, behöver tips! Fjällvandring 1
CurryWalker Lofoten Fjällvandring 4
lindajones Tips dagsturer i Lofoten? Fjällvandring 8
piaea Vandring Norge - Lofoten mm Fjällvandring 3
rödräven Lofoten - tälta? Fjällvandring 3
lovelypeople Riksgränsen-Lofoten? Transportsätt? Fjällvandring 2
camillabacher Lofoten med barn Fjällvandring 0
shalin Lofoten och Narvik Fjällvandring 7
danne_doppsko Lofoten i mitten på maj? Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Reseberättelse Lofoten, Jotunheimen och Geiranger Fjällvandring 6
fotograf Alex Dawson Till Lofoten med bil... Fjällvandring 3
Instr Vandring/toppturer på Lofoten Fjällvandring 2
MimmiD Tälta på Lofoten? Fjällvandring 3
soljesp Lofoten i Juni? Fjällvandring 5
soljesp Billigaste vägen till Narvik alt. Lofoten med omnejd? Fjällvandring 3
pergit Lofoten i höst! Fjällvandring 0
zeromaker Lofoten: Sortland-Andenes Fjällvandring 0
zeromaker Lofoten 2002 Fjällvandring 5
pergit Krävs det klättervana för att vandra på Lofoten??? Fjällvandring 1
fjelltur Karta över Lofoten Fjällvandring 17
Myrvarv Lofoten-Mo i Rana Fjällvandring 1
Lofoten - hur kommer man dit? Fjällvandring 2
Vandra på lofoten Fjällvandring 4
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
Plats i bil till LOFOTEN Fjällvandring 0
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Jojosurf Göra Nallo 3 GT lättare? Fjällvandring 2
Gunnar81 Lättare vandringsförslag? Fjällvandring 3
skallagrimson lättare än alkohol... Fjällvandring 3
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
Lars G A Lättare vad med vulkade byxholkar Fjällvandring 2

Liknande trådar