Öh, jo, eftersom frakten oftast tar lång tid så tycker jag det spelar roll. Inte heller förstår jag vad som är så jobbigt med att betala över disk.
Fast det har inget med den digitala förhandsbetalningen att göra (vilken jag avsåg i mitt ursprungliga inlägg). Den kostar ju inte mer än 1-2 dagar extra (ej Postnord-faktorn inräknad).
Jag avsåg de extra dagarna. Jag tycker de spelar roll
.Anledningen till att de infört detta är ganska enkel.
På senare tid har andelen utlandspaket ökat lavinartat.
Tidigare har man sett mellan fingrarna med avseende på moms och tull på alla småpaket, men eftersom det blivit så stora volymer har man börjat momsa och tulla precis allt.
Hur tror du det skulle funka med efterkrav/betalning hos ombud i detta fall. Folk har beställt i snitt 18 skitprylar för 10 kr stycket, och så ska de behöva betala 100 kr i moms och tull för varje försändelse. Hur många tror du kommer hämta ut sina paket?
Typ inga alls. Därför har man börjar med förhandsbetalning. De paket som helt plötsligt saknar mottagare behöver då inte levereras ut, och minskar då både arbetsbörda och miljöbelastning
Så var det kanske över en övergångsperiod. Men jag tror nog de flesta har fattat nu. Däremot så är det så klart vettigt att tullen själva hanterar inbetalningarna istället för att gå via PostMord (love it!).
Är det rimligt att det ska ta 14 dagar från betalning till leverans? - Nej självfallet inte, men det har som sagt väldigt lite med själva betalningsproceduren att göra.
Nu förstår jag inte. Vad är det som tar 14 dagar?