solovandring

ibland så undrar man om det är skönare att gå själv än att gå i grupp eller två?
själv så tycker jag att det är skönare att gå ensam eftersom man kan bestämma när man vill ta rast o.s.v .
fördelar?
nackdelar?
 
Fördelarna är som du skriver att man får bestämma tempot alldeles själv.

Nackdelen är väl kanske säkerheten vid t.ex vad men oftast går det ju att undvika de flesta farligheter. Man får ha lite större säkerhetsmarginaler när man är solo.

Det kan ju vara kul att ha nån att prata med ibland men oftast träffar man folk när man är ute och jag upplever att det är enklare att få kontakt om man är ensam.
 
Förexten, vad har du för dygnsrytm egentligen?
Jag har sett flera inlägg från dig mitt i natten.
Kliver du upp extremt tidigt eller är du vaken extremt länge?
Eller jobbar du nattskift?
 
Helt klart att vandra ensam! Man hinner stanna till och njuta, eller öka takten vid ett tråkigt parti.
Äta när man är hungrig, få upp när man vaknar osv.
Jag vandrar alltid ensam, ibland kan man ju träffa på någon, dessa möten blir ofta djupare om man är ensam, i grupp blir det väl bara att man hälsar på varandra.
Jag ser bara en nackdel, om man skadar sig.
/Peter
 
Jag giilar absolut att vandra tillsammans med andra, vilket är mycket trevligt.
Solovandring är dock väldigt härligt det med. Är skönt att slippa ta hänsyn till någon annan ibland, vilket ger en härlig frihet. Att skriva lite dagbok, är mitt sätt att kommunicera med "någon" annan. Dagboken blir lite av en kompis.
 
Hellre gröt tillsammans än fläskfilé ensam!

nja!
Hellre oxfile ensam än gröt tillsammans

Fast för att återgå till tråden så:
Grupp går bort
2 funkar bra om det är rätt person. Man måste vara välsynkade
ensam.. nackdelarna har tagits upp. men var försiktig och lyssna på din kropp. Bättre att bryta än att bli bruten.

BZ/
 
Det beror på.
Att gå själv.
Fördelar: Man upplever naturen närmare, blir mer observant, ser mer av omgivningen.
Lättare att få kontakt med andra vandrare.
Nackdelar: Blir fegare i val av utmanande vägval. Säkerheten kanske lägre.

Att gå fler.
Fördelar: Social gemenskap. Sporrar och uppmuntrar varandra. Lättare packning.
Nackdelar: Får inte alltid sitt eget val tillgodosett, måste kompromissa.

Det har blivit mer av soloturer de senaste åren, jag ser också mer fördelar med ensamvandring, beror väl på att självinsikt och -trygghet ökar med åren. Antal ensamvandrare verkar ha ökat de sanaste åren.
 
Jag vandrar gärna själv och njuter av det. Underbart att bara kunna tänka på sej själv. När jag har sällskap är det med någon eller några av mina vuxna söner vilket ockå är underbart.
Vandra tillsammans med någon man känner lite halvdant går bort för mej.
Pär
 
Jag vandrar gärna själv och njuter av det. Underbart att bara kunna tänka på sej själv. När jag har sällskap är det med någon eller några av mina vuxna söner vilket ockå är underbart.
Vandra tillsammans med någon man känner lite halvdant går bort för mej.
Pär
Jag instämmer med dig!
Naturligtvis är det fantastiskt att vandra tillsammnans mina vuxna barn! Tyvärr, blir det inte så ofta! Jag har även ett par riktigt gamla kompisar som jag gärna vandrar med också! Samma där! Det blir alltför sällan någon kan eller orkar längre! Därför blir det oftast solovandring numer, och precis som du så kan jag njuta av det!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15

Liknande trådar