Modifierat J-drag
Jag brukar göra ett C-drag (modifierat J-drag). Antag att du paddlar på höger sida. Börja taget en liten bit ut från kanoten och dra in mot relingen samtidigt som du drar bakåt. Avsluta som tidigare beskrivet med ett J, vrid vänster hand framåt utåt så att baksidan på paddeln pekar ut från kanoten. Omständigheterna för varje tag styr hur långt ut du börjar och hur mycket J du lägger i. Längre ut i början och båten vrids åt vänster, lite mera J och du vrider mera åt höger. Är det lite vind och vågor kan du snabbt behöva korrigera kanoten åt endera hållet och med ett C-drag är du alltid beredd. Du offrar visserligen lite frammåtkraft för kursstabilitet, men det är vägvinnande i längden.
Val av sida är dessutom viktig om det blåser lite. Om du paddlar med sned aktervind bör du paddla på lovartsidan. Med en markerad början på C-draget kan du lättare hålla upp aktern mot vinden och förhindrar att vågorna kommer in rakt från sidan. Du är mycket starkare utifrån och in än i J-draget inifrån och ut. Håll takt med vågorna så att du tar som starkast tag när vågen trycker dig som mest.
Paddlar du mot vinden skall du paddla på läsidan. Paddla heller inte rätt upp i vind, utan låt vinden träffa stäven lite snett på motsatt sida om din paddelsida. Med kraften utifrån och in kan du parera riktigt stora vågor. Läs vågorna och tajma paddeltagen. När paddeln är över vattnet kommer stäven att vicka lite neråt som du sedan kompenserar i nästa drag. Om du går rätt på vinden är det lätt att överkompensera så du plötsligt får in vinden på din paddelsida. Har kanoten höga stävar eller för lite lastad fram kan vinden plötsligt vända kanoten så du får den från sidan. Det är svårt att kompensera med J-draget och då måste du snabbt byta sida.
Diskussionen om man skall paddla "bakåt" eller lasta ner fören spelar nog roll vilken kanot man har. Jag paddlar gärna bakfram för att komma närmare mitten. Det är sällan jag har så mycket packning med själv att det räcker att lägga den fram. Min kanot är ganska smäcker så paddeltagen kommer inte så farligt långt ut från centrumlinjen.
God vind
Anders