Soloist

Ok, tack!

En liten fundering dock: om man har en massa rep hängande fritt från grigrin, finns det då inte en risk att repet fastnar i någon spricka någonstans? Det skulle kunna fucka upp en ganska ordentligt om det hände.

Dessutom låter det som, om väggen är mindre brant än lodrät, att repet "väger" mer om det hänger fritt än om man har det i en säck på ryggen. Friktionen mot väggen ökar tyngden, och kanske även vinden om det blåser. Fast du, herr Rockdoc, kanske har repet i en säck på standplatsen åtminstone? (jag föreställer mig multipitch)

En (ytterligare) fördel med att ha repet i en säck på ryggen, är att man kan förbli inknuten i änden av repet. Om repet hänger fritt blir det en stor ögla om man knyter in sig i änden, vilken är som gjord för att fastna under små tak och underclings.

För resten Rockdoc, hur återfäster du repet? Dubbelåtta? Dubbelt halvslag? prusik? Butterfly? Gummisnodd? Kanske Spacemonkey också har något att säga om saken?
 
markus82; sa:
Kanske Spacemonkey också har något att säga om saken?

:) -Orkar tyvärr inte, jobbar o klättrar för mycket just nu...


-Kan bara helt kort säga så här; jag har gjort runt tio solo-bigwalls bl.a El Capitan, och jag har provat båda sätten ni beskriver med GriGri'n - jag tycker inte det spelar så stor roll hur man gör med den.


peace
 
markus82; sa:
Ok, tack!

En liten fundering dock: om man har en massa rep hängande fritt från grigrin, finns det då inte en risk att repet fastnar i någon spricka någonstans? Det skulle kunna fucka upp en ganska ordentligt om det hände.

Dessutom låter det som, om väggen är mindre brant än lodrät, att repet "väger" mer om det hänger fritt än om man har det i en säck på ryggen. Friktionen mot väggen ökar tyngden, och kanske även vinden om det blåser. Fast du, herr Rockdoc, kanske har repet i en säck på standplatsen åtminstone? (jag föreställer mig multipitch)

En (ytterligare) fördel med att ha repet i en säck på ryggen, är att man kan förbli inknuten i änden av repet. Om repet hänger fritt blir det en stor ögla om man knyter in sig i änden, vilken är som gjord för att fastna under små tak och underclings.

För resten Rockdoc, hur återfäster du repet? Dubbelåtta? Dubbelt halvslag? prusik? Butterfly? Gummisnodd? Kanske Spacemonkey också har något att säga om saken?

Risken finns att det fastnar, svårt att gardera sig mot. Just därför har jag oftast inte varit inknuten vid dessa (fåtal) soloklättringar.
Att återfästa har heller inte blivit ett stort praktiskt problem. Vid repsolo är inte repdraget ett problem. Därför kan man vara slarvig med kortslingor osv och skaffa sig ett hyfsat repdrag som i sin tur gör att repet inte löper lätt vare sig upp eller ner. Dessutom klättrar man ofta lite lättare (iaf jag) på sådana turer och lederna har en tendens att inte vara spikraka och inte heller överhängande (!). Alltså har jag bara i enstaka fall återfäst repet och då med dubbelt halvslag.
I ö håller jag med Pierre. Det kvittar hur man gör. Det viktigaste är att man vet vad man gör!
 
eftersom repet inte rör sig vid säkringarna eftersom du har standplatsen vid början av replängden. Och repet är "fast" mellan standplatsen och din grigri. Du matar bara ut mer rep (som du gärna har i en ryggsäck) när du rör dig uppåt och då spelar det ingen roll hur krokigt säkringarna sitter.
 
F-n va dum jag är, det är ju helt uppenbart. Har repsolat en hel del på sistånde och kan inte dra mig till minnes att jag har haft repdrag en enda gång...
 
teoek; sa:
F-n va dum jag är, det är ju helt uppenbart. Har repsolat en hel del på sistånde och kan inte dra mig till minnes att jag har haft repdrag en enda gång...

Ja, riktigt dum! ...Nääärå. ;)

Ok, en fråga för (matte)nördarna angående "repdrag" vid solo: ökar man inte fallfaktorn i ett fall med mer repdrag, då repet inte kan töja sig lika fritt mellan repbroms och standplats?
 
markus82; sa:
teoek; sa:
F-n va dum jag är, det är ju helt uppenbart. Har repsolat en hel del på sistånde och kan inte dra mig till minnes att jag har haft repdrag en enda gång...

Ja, riktigt dum! ...Nääärå. ;)

Ok, en fråga för (matte)nördarna angående "repdrag" vid solo: ökar man inte fallfaktorn i ett fall med mer repdrag, då repet inte kan töja sig lika fritt mellan repbroms och standplats?


Hmm... Ökar fallfaktorn vet jag inte... men du kan inte utnyttja all dynamik som finns i repet om det går mycket zick-zack, därför så kan man så förläng ut punkterna även vid aid och soloaid.

(Men jag är inte mattenörd... dock mattelärare... eller blivande kanske jag ska säga)


Gus
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg