Just nu lutar det åt att starta den 11/8 och vandra Abisko-Abiskojaure-Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Keb-Nikkaloukta Hur låter det?
Det jag egentligen är ute efter är en fin vandringstur i Kebnekaiseområdet så är öppen för fler förslag. Vill uppleva storslagna och vackra vyer utan att möta alla classicvandrare.
Du skriver inte så mycket om dina tidigare vandringserfarenheter, det kan spela roll för vilket vägval man gör och också för hur långa dagsetapper man kan tänka sig. Har du tänkt att bo i stuga eller tält?
Den sträckan du har planerat går till största delen på Kungsleden. Det kan ju vara en fördel eftersom det går mycket folk där i båda riktningarna och chansen att man får hjälp av någon om något skulle hända är stor. När jag gick Vistas- Nallo- Sälka mötte jag inga andra människor.
När jag går själv bor jag i stuga, dels så blir det mindre packning att bära på, dels så träffar man alltid någon att prata med en liten stund när man kommer till stugan.
Jag har gått Goupervaggi till Tarfala som har varit uppe som förslag. Jag gick själv och har det på listan över saker som var snudd på dumdristiga. Dels var snön inne i Goupervaggi rutten så den brast när jag gick, det gjorde att jag fick kängorna fulla av snö, det var otroligt jobbigt att gå och jag funderade några gånger på riskerna att skada sig när foten sitter fastkilad mellan stenar som har kommit fram under snön. Dessutom är nedfarten till Tarfala minst sagt brant. Man går i kanten på en glaciär och sedan på en moränrygg. Jag hade tur och mötte två personer strax innan nedfarten så efter långt letande hittade jag deras spår och kunde följa dem ner. Det är inte så många som går den sträckan så är man nybörjare skulle jag inte rekommendera den.
Jag skulle definitivt undvika att möta alla Fjällräven Classicdeltagare. Jag tror att tycker man att sådana massvandringar är roliga så går man med i arrangemanget, annars håller man sig undan.
Jag planerar att gå från Katterat (man fortsätter med tåget ett par stationer in i Norge) till Hunddalshyttan, därifrån till Unna Allakas - Alesjaure - Vistas - Tarfala - Nikkaloukta. Det gör att jag bara behöver korsa Kungsleden vid Alesjaure. Några av de här sträckorna är ganska långa. Från Hunddalshyttan kan man stanna i ytterligare en stuga i Norge om man vill korta av den sträckan. Sträckan mellan Vistas och Tarfala räknar jag med är den tuffaste. Dels är den lång, dels är det stora höjdskillnader och det är dessutom mycket sten. Vill man inte gå hela vägen Tarfala Nikkaloukta går man vägen förbi Kebnekaise fjällstation. Till de norska stugorna måste man ha med sig nyckel, den beställer man från Norska turistföreningen. Väljer man att tälta bestämmer man ju helt själv hur långa sträckor man går varje dag.
Trevlig tur!