Solio Classic

Själv köpte nyligen jag en betydligt billigare på ebay inför senaste fjällvandringen http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140417290632
Den funkar bra och kan användas till lite olika prylar och går dessutom använda som ficklampa, men den kräver lång tid i bra solljus för att bli uppladdad (jag tror det är likadant för alla solcellsladdare). Jag laddade min hemma via usb:n i datorn, men fick aldrig riktig användning för den eftersom gps:en (Garmin vista hcx) en har såpass bra batteritid och dessutom hade jag med ett par extrabatterier. Det går inte ladda gps:en med denna och inte heller med den du länkade till, det krävs nå'n slags batteriladdarenhet för det, men det ska gå att köra GPS:en, precis som man kan från en dator via usb-kontakten. En mobiltelefon däremot går att ladda med solcellsladdaren.

Jag tog av skyddsplasten på själva solcellsdelen, men det ska man nog undvika eftersom den lätt blir lite skavd.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg