Solglasögon

Eskimåer, seglande polyneseier och karavanmänniskorna har ju visat att det går att vistas i ljusa glittrande områden före solglasögonen och Polaroid. Solblände med skärm eller en bit näver med små slitsar i funkar gott. Men saknar ju pryl och coolhetsfactorn. Själv jagar jag mest funktionsfaktorn. Somligt kommer på köpet.;)

Lånar tråden lite här.

Är på G och ska köpa slipade solglasögon och klurar på om det är värt att betala för polariserande glas om man utgår från fjällvandring sommartid (dvs inte mycket snö)? Optikerna försöker såklart sälja på mig med polarisering.

Någon med erfarenheter?

Om du ska fiska mycket under dina fjällvandringar kan det vara värt med polariserade glas för att släcka ut reflexerna på vattnet och se fisken tydligare. Däremot bör man tänka på att polariserade glas gör det svårare att läsa av LCD-fönster på t.ex cykeldatorer, digitalklockor och gps-mottagare mm.

Lånar tråden lite här.

Är på G och ska köpa slipade solglasögon och klurar på om det är värt att betala för polariserande glas om man utgår från fjällvandring sommartid (dvs inte mycket snö)?

Jag är optiker, så låter det här för partiskt får du ignorera mig ;)

Det går alltid att ordna slipade solglasögon, problemet är ofta att det behövs inte speciellt starka styrkor för att tillverkaren vill göra glasens antingen bak- eller frontkurva flackare, jag har själv -4,00 och framkurvan på mina glas är nästan försumbart kupiga, platta som cdskivor.

Det betyder i klarspråk att för att ska glasen sitta bra i bågen, behöver glasögonbågen också vara ganska rak, de ultimata solglasögonen att slipa in styrka i är till exempel raybans wayfarer eller pilotmodeller. Tyvärr så vill man ju gärna ha en kupig modell just i fjällen, en båge som verkligen sluter tätt kring ansiktet.
Det går att få så kupiga glas slipade, men då blir priset ett helt annat. Det skiljer sig säkert en del från ställe till ställe så jämför, polariserande kostar ännu lite till.

Mitt förslag är annars att ta med två par vanliga glasögon upp i fjällen (om ett par skulle drumlas bort) och använd ett par såna här över glasögonen. http://www.polaroideyewear.com/en/Collection/productdetail.aspx?id=4120&col=7&_page=
Har haft dem som snowboardbrillor i vår, fungerat kanon.

hej
självklart ska du ha polariserande glas.
har du mörka glas så öppnar sig pupiller mer, då vill du skydda ögonen- använd polariserande !

var även observant på sidoströljus, ta ett par som täcker lte mer än bara rakt fram, eller varför inte följa nyvakens råd och köpa ett par Polaroid coverbrillor....funkar för mej..;)

vänligen nils

hej
självklart ska du ha polariserande glas.
har du mörka glas så öppnar sig pupiller mer, då vill du skydda ögonen- använd polariserande !

var även observant på sidoströljus, ta ett par som täcker lte mer än bara rakt fram, eller varför inte följa nyvakens råd och köpa ett par Polaroid coverbrillor....funkar för mej..;)

vänligen nils

Har nu faktiskt provat och kollat hos optiker. Och det blir vanliga opolariserade slipade solglasögon. Det blev bästa lösning då jag även behöver nya vanliga glasögon och fick då 2 för 1. Provade med covers, men jag upplevde det som klumpigt och ostabilt (kan bero på att jag endast haft glasögon i tre år, och är ovan) samt att jag tyckte det var tämligen oestetiskt att se de vanliga glasögon igenom. Även optikern tyckte jag såg lite gubbig i med covers, och det är kanske inte det man vill som 24åring. No offence.

Polariseringen valde jag bort då det inte var studentekonomiskt riktigt. Jag kan åka till Jämtlandsfjällen t.o.r för de pengarna, och det har jag mer glädje av i dagsläget.

Och jag följde dina råd med platta glas, även fast jag inte hunnit läsa inlägget =d

Men tack för alla tipsen.

Du blir troligen toppennöjd. Var uppe en kort vecka i sarek i somras och hade glasögon som slår om till mörka utomhus (fotokromatiska glas), min båge är inte speciellt kupad men inte upplevde jag några bekymmer med ljuset för den skull. Hoppas du får trevligt!

ITAB!... believe it or not...

...om man nu inte MÅSTE köpa brillor för tusentals kronor;

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16596&plats_id=1390

Riktigt jäkla jättebra brillor å man kan köpa flera färger :eek:)
Reptåliga, UV-skyddande, splitterklassade, anti-hej-å-hå...
Nu hör det till saken att jag tycker om dom inte bara för att de är billiga och snygga, utan för att dom är ganska stora och omslutande. De passar sas. min 62-knopp utan att se jönsigt ut och utan att släppa in en massa ströljus. Som MC-brillor är det tex. suveräna.

KALASBRILLOR (flera av mina bekanta har köpt likadana ;o)

...om man nu inte MÅSTE köpa brillor för tusentals kronor;

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16596&plats_id=1390

Riktigt jäkla jättebra brillor å man kan köpa flera färger :eek:)
Reptåliga, UV-skyddande, splitterklassade, anti-hej-å-hå...
Nu hör det till saken att jag tycker om dom inte bara för att de är billiga och snygga, utan för att dom är ganska stora och omslutande. De passar sas. min 62-knopp utan att se jönsigt ut och utan att släppa in en massa ströljus. Som MC-brillor är det tex. suveräna.

KALASBRILLOR (flera av mina bekanta har köpt likadana ;o)

Ser ju helt klart prisvärt ut! Synd att man inte kommer undan så billigt om man behöver slipade glas.

Jag ber att få tacka för alla svar. Här någonstans döljer sig garanterat mitt kommande inköp. För min del är det självklart att skaffa ett par som förhindrar solen att hitta in från sidan, så de där "platta" modelledrna går bort. Nåt sånt där som blir mörkare i solljus lutar det allt mot...

HåkanF

Alla

varianter har nackdelar.

Jag har ett par slipade fotokromatisk glas i ett par metallbågar där jag satt på plastbitar från en glassburk på sidorna som jag målat med svart tusch.

Rätt OK funktionellt men fotokromatiska glas har nackdelen att vara mörka vid kyla även om det inte är så ljust. Därför behöver jag ha med mina vanliga glasögon med klara slipade linser också.
Det är jag till höger på bilden som är tagen av Valter Lindén.

Thure

Bilagor

• fj%C3%A4ll-10%20150.jpg
    fj%C3%A4ll-10%20150.jpg
    31.7 KB · Visningar: 1,109
Fotokromatiska glas har eftersläpning oxså vid plusgrader så det är olämpliga vid färd på tunnelvägar. Upptäckte det själv på väg in i ett helsvart hål i berget. Men hann stanna och byta glasögon till mera funktionella.

(Tjusig hatt du har)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg