Solglasögon

Polariserande bäst för det mesta

Mats R; sa:
Just om polariserande är bra har diskuterats.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29358

Efter jag skrev mina inlägg har jag alltmer insett att polariserande har stor nackdel i att jag inte ser vatten på isen, eller skiftningarna mellan is och vatten. I god fart har jag dundrat ner i decimeterdjupt vatten. Speciellt lätt hänt i sjöar med klart vatten, ex Vättern.

Det var en bra länk Mats, håller med att det finns vissa lägen då polariserade glas inte är optimala, men som någon sa i din bifogade länk, fördelarna överväger, särskillt i motljus. Men som vid alla aktiviteter på is gäller det att ha ett gott omdöme, kanske är det optimala att ha två par glasögon och byta till ett par utan polarserade glas ibland. Kanske ska man heller inte ha polariserade glas i "medljus" eller över huvud taget när man leder grupper.

Tack också till MonicaKa, din länk visade det precis den modell jag avsåg och använder. Den ger ingen imma i fart, sen finns det olika medel som minskar imman, använder själv OptiFix och det funkar hyfsat.

Nu längtar jag till att det ska frysa till och bli spegelblanka isar här runt Karlstad så det finns något att glida på. Christer

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg