Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Solglasögon
- Trådstartare askevik
- Start datum
Polariserade
Hej Anders!
Om du ska vara på is, snö eller vatten ska du ha solglasögon som har polariserade glas. De billigaste, men ändå bra brukar finnas från Polaroid (men kolla att de verkligen är polariserade glas, alla är inte det, tyvärr). Sen bör de vara ganska anatomiskt formade, läs välvda, så de täcker mot ströljus från sidorna, uppifrån, underifrån.
Kan rekommenderar en model från Polaroid som heter Sunmatem, och eg är gjord för seglare, men som passar utmärkt för alla fartfyllda aktivieterer på sjön, snö eller is. Modellen har ventilation som hindrar imma, dock ett nackband som inte går att ta av, men som gör att du inte tappar dem även om det går undan, sen flyter de också. Det sista ska du förhoppningsvis inte ha någon nytta av vid lånfärdsskridskoåkningen, men som inte skadar om olyckan är framme och du plurrar. Vill minnas att de låg runt 400 spänn.
Lycka till!
Christer
askevik; sa:Vet någon om lämpliga solglasögon för långfärdsskridskoåkare?
Vad jag förstår är CE-märkta solglasögon en garanti för fullgott skydd mot ulravioletta strålar. Blått är direkt olämpligt det släååer igenom det blå ljuset som skadar gula fläcken i ögat.
Hej Anders!
Om du ska vara på is, snö eller vatten ska du ha solglasögon som har polariserade glas. De billigaste, men ändå bra brukar finnas från Polaroid (men kolla att de verkligen är polariserade glas, alla är inte det, tyvärr). Sen bör de vara ganska anatomiskt formade, läs välvda, så de täcker mot ströljus från sidorna, uppifrån, underifrån.
Kan rekommenderar en model från Polaroid som heter Sunmatem, och eg är gjord för seglare, men som passar utmärkt för alla fartfyllda aktivieterer på sjön, snö eller is. Modellen har ventilation som hindrar imma, dock ett nackband som inte går att ta av, men som gör att du inte tappar dem även om det går undan, sen flyter de också. Det sista ska du förhoppningsvis inte ha någon nytta av vid lånfärdsskridskoåkningen, men som inte skadar om olyckan är framme och du plurrar. Vill minnas att de låg runt 400 spänn.
Lycka till!
Christer
Förutom de redan påtalade behoven anser jag det vara av största vikt för all vinteranvändning att de sitter tillräckligt långt från huden så att man kan svettas utan att skapa imma på glasen. Jag är egentligen inte långfärdsskridskoåkare men åker en hel del skidor från vilket jag drar den slutsatsen. Inte för tajt mot näsan tack!
Polariserande - nja
Just om polariserande är bra har diskuterats.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29358
Efter jag skrev mina inlägg har jag alltmer insett att polariserande har stor nackdel i att jag inte ser vatten på isen, eller skiftningarna mellan is och vatten. I god fart har jag dundrat ner i decimeterdjupt vatten. Speciellt lätt hänt i sjöar med klart vatten, ex Vättern.
Just om polariserande är bra har diskuterats.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29358
Efter jag skrev mina inlägg har jag alltmer insett att polariserande har stor nackdel i att jag inte ser vatten på isen, eller skiftningarna mellan is och vatten. I god fart har jag dundrat ner i decimeterdjupt vatten. Speciellt lätt hänt i sjöar med klart vatten, ex Vättern.
Fixa ett par alpina glasögon i klass 3-4? Nu åker jag iofs inte långfärdsskridskor är men uppe på glaciär och snö ibland så det är väl nästan samma sak. Har ett par Julbo klass 3 glasögon som är kungliga både på snön, i fjällen, på sjön och i bilen!
Julbo mfl. har just en klassificering av glasögonen. Från 1 till 4. Dom garanterar UV-skydd och släpper igenom olika mycket ljus. Klass 4 tex. släpper bara igenom 4-8% synligt ljus och bör inte användas när man kör bil.
[Ändrat av orren86 2006-10-30 kl 21:15]
Julbo mfl. har just en klassificering av glasögonen. Från 1 till 4. Dom garanterar UV-skydd och släpper igenom olika mycket ljus. Klass 4 tex. släpper bara igenom 4-8% synligt ljus och bör inte användas när man kör bil.
[Ändrat av orren86 2006-10-30 kl 21:15]
Gå in på:
http://www.sportoptik.se/
Dom har en egen meny för långfärdsskridsko. Det kan man tycka lite vad man vill om, men jag gissar att dom plockat ut glasögon lämpade för liknande aktiviteter. Har handlat ett par solbrillor därifrån och kan verkligen rekommendera dom. Mkt bra bemötande och service, billiga dessutom.
http://www.sportoptik.se/
Dom har en egen meny för långfärdsskridsko. Det kan man tycka lite vad man vill om, men jag gissar att dom plockat ut glasögon lämpade för liknande aktiviteter. Har handlat ett par solbrillor därifrån och kan verkligen rekommendera dom. Mkt bra bemötande och service, billiga dessutom.
Skidglasögon?
Själv har jag tre olika sportglasögon, mest inköpta för att åka längdskidor med. Kan inte förstå att de skulle vara nå´t fel att ha dessa till långfärdsskridskor. Borde väl alltså finnas i de flesta sportbutiker i olika prisklasser upp till en bra bit över tusenlappen. Själv köpte jag senast ett par Ruby för 500, som tidigare kostat ca 800.
Själv har jag tre olika sportglasögon, mest inköpta för att åka längdskidor med. Kan inte förstå att de skulle vara nå´t fel att ha dessa till långfärdsskridskor. Borde väl alltså finnas i de flesta sportbutiker i olika prisklasser upp till en bra bit över tusenlappen. Själv köpte jag senast ett par Ruby för 500, som tidigare kostat ca 800.
I mitt tycke är när det gäller sportglasögon det viktigaste är att de sitter kvar samt sitter väl, luftar så att man slipper imma. På snö, is och sjö krävs näs och sidobländen. Det mesta talar för glaciärglasögon. På ovan nämda underlag behöver man mycket färgtäta glasögon, polaroid har sina nackdelar. Bär man glasögon till vardags är det bekvämast med slipade glas.
Knappast gratis men mycket funkis.
Go tur
Knappast gratis men mycket funkis.
Go tur
Briko har det bästa !
Om man har glasögon till vardags så finns det sportglasögon som man kan sätta in sina gamla glas i och använda innanför Briko glasögonen..är ni med kolla in länken skrolla ner en bit.. http://www.briko.com/jspbriko/category.jsp?activeProduct=17&activeDiscipline=14&activeWorld=2
Om man har glasögon till vardags så finns det sportglasögon som man kan sätta in sina gamla glas i och använda innanför Briko glasögonen..är ni med kolla in länken skrolla ner en bit.. http://www.briko.com/jspbriko/category.jsp?activeProduct=17&activeDiscipline=14&activeWorld=2
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg