Solcellspanel...som FÅR skickas till sverige...

Ja så är det mn förlusterna kan vara mycket höga - betydligt mer än 50%.
Panelen stegar ned till USB 5v och då rycker en del, sen stegar powerpacken upp o stabbar till USB 5V igen och sedan skall telefonen h sin del av förluste

Lite beroende på teknik så kan förlusterna vara enorma med många laddsteg.
 
Om man är i desperat behov av ström är det givetvis mest energismart att ladda telefonen direkt i solcellen.

Många telefoner tillåter inte sådant - avsiktligt för marknadskontroll (läs apple och krav på 2.1 Ampere stadig laddninssgström eller så laddar det inte alls)

Andra telefoner står och tänder upp displayen vid varje förändring av strömmen och har man otur så kan det bli negativ laddning då alla event gör att det drar mera energi än det fylls på - det hjälper inte en att stänga av telefonen helt heller då displayen fortfarande lyser upp med batterisymbolen vid varje ändring...

Med slutsats av ovanstående så måste man nästa alltid kombinera solpanel med powerpack med tillräcklig strömstyrka (läs 2.1 Ampere) om man inte har tur med sol och blå himmel var dag.

Utrymme för emergency-laddning handlar i stort sett om att aldrig köra sin powerpack till botten och ladda den med solceller när det går, eller att man har en mindre powerpack enbart för rollen att kunna nödladda telefonen...
 
Många telefoner tillåter inte sådant - avsiktligt för marknadskontroll (läs apple och krav på 2.1 Ampere stadig laddninssgström eller så laddar det inte alls)

Andra telefoner står och tänder upp displayen vid varje förändring av strömmen och har man otur så kan det bli negativ laddning då alla event gör att det drar mera energi än det fylls på - det hjälper inte en att stänga av telefonen helt heller då displayen fortfarande lyser upp med batterisymbolen vid varje ändring...

utrymme för emergency-laddning handlar i stort sett om att aldrig köra sin powerpack till botten och ladda den med solceller när det går, eller att man har en mindre powerpack enbart för rollen att kunna nödladda telefonen...
Precis som jag skrev längre ner i mitt inlägg alltså ;)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Min Samsung S5 Neo.En ny variant av gamla S5 verkar tugga dom få hundra mA min 10W panel ger även vid regn.
Fast då får jag från 2% laddning till 40% på en hel dag...

Men det var enda alternativet.Powerbanken tändes inte ens vid det vädret.

Vid avstängd telefon så tänds bara en batterisymbol som sedan slocknar.
 
Det är illa nog om den kräver så lite som 1A. Är det bara de tunnaste slöjmoln hamnar man lätt under med dessa små solceller.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Det är bra friluftstelefoner.Vet att SonyEricsson har en liknande lineupp.
Inte testat dom själv.

Sitter i hotelbaren på ett stopp och det är 4 gången jag passar på att ladda från nätet
Typ dygn 34 men det är för att jag slapp slappa upp panelen och ladda och
så.Men det skulle inte vara ett problem och köra så i 6 månader i sträck.
 
Sambons iPhone laddar visserligen på mindre än 1A, men då tänder skärmen hela tiden.

Precis sådant (oönskad) beteende som är helt avgörande om en telefon går att ladda via solcell eller inte, speciellt om det är lite strömklenare solceller då upptändningen av display kan dra mer ström än vad solcellen petar in i ström och man får verkan att batteriet urladdas fortare än om man struntade i att ladda alls.
 
Ok, Många givande svar här. Hur ser ni på vikt? Ska man gå längre sträckor så är ju vikt rätt så vitalt.
 
Viktmässigt effektivast är faktiskt att ta med fulladdade mobilbatterier om vandringen inte är väldigt lång.Sen köra flighmode.
För förbrukare som tar R003 och R6 så Lithium primärbatterier.

En solpanel med vettig effekt 10-15W, powerbank 10Ah,kablar, en R6 laddare samt en nätladdare från nallen väger en del men gör att du klarar dig extremt länge.
Räkna med nästan 1kg för ett bra kit med grejer
 

Liknande trådar