Solcellspanel...som FÅR skickas till sverige...

Hejsan, Jag tänkte ge mig ut på en lite längre promenad. Så solcellspanel för att kunna ladda mobil etc. hade ju varit trevligt. Jag hittade modellerna nedan på Amazon.com och de har alla fått bra recentioner. Av den anledningen så la jag en beställning...trodde jag. Men se, det gick minsann inte därför att när jag ska betala kommer det upp säkerhetsmeddelande som säger att hela eller delar av varorna inte kan skickas till min adress pga regler.

Har ni därför något tips på andra bra, lätta, kraftfulla och portabla solceller som FÅR skickas till Sverige?

Nekteck 20W Solar Charger with 2-Port USB Charger Build with High efficiency

Nekteck 20W Solar Charger with 2-Port USB

Anker 20000mAh Portable Charger PowerCore 20100 -

Anker 20000mAh Portable Charger PowerCore 20100 - Ultra High

Favson® 25W Solar Charger Foldable Solar Panel 2-Port USB High efficiency

Favson® 25W Solar Charger Foldable
Only 20 left in stock.
 
Amazon UK verkar ha infört restriktioner på batterier, har beställt powerpacks och laptopbatterier därifrån så sent som i början av året, men nu går det inte längre.
 
Det är litiumceller som inte får flygfraktas hur som helst. Gränsen verkar gå vid ca 10000mAh. Mindre batterier verkar fortfarande gå bra.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Beställer man från typ Aliexpress skriver de i regel ner priset på deklarationen till en fjärdedel av beloppet. Blir väldigt lite tull (om de ens blir tull).

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Jo jag har haft tur nån gång jag med när jag beställt från utanför EU. men varför chansa när laddaren från Amazon UK har högre watt & 4 USB varav 2st 2.1A
 
Såg bra ut den där 28-wattaren.
Fast 4 usb kommer du sällan kunna nyttja.
I teorin/labbet får du ut 1A/5W, så du kommer få ut nära 6A på 28W.
I praktiken är en enkel tumregel att halvera effekten, så du kommer få ut 3A en bra dag. En dålig dag får du ut 1,5A.

Det viktigaster att åtminstone en port klarar av att ge över 2A, så att du kan ladda snabbt när det väl är soligt. Oftast är det växlande molnighet, och då vill man ha ut kräm när tillfälle ges.

Sen rekommenderar jag ett bra batteripack. I praktiken är det som sagt sällan bra sol under flera timmar, så att ladda telefonen direkt är knepigt.
Bättre att låta batteripacket ladda under dagen, och sedan ladda telefonen från batteripacket.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Är det dåliga förhållanden skall t.ex telefonen laddas direkt från panelen.
Man får omvandlingsförluster som är rätt häftiga nämligen.

Sen tanka powerpacken och ta därifrån riktigt grå dagar.

Rätt taktik effektivetetsmässigt
 
Är det dåliga förhållanden skall t.ex telefonen laddas direkt från panelen.
Man får omvandlingsförluster som är rätt häftiga nämligen.

Sen tanka powerpacken och ta därifrån riktigt grå dagar.

Rätt taktik effektivetetsmässigt
Visst är det så (uppemot 50% förlust), men det jag menade var just det praktiska.

Oftast är det mest praktiskt att lämna solcellen att ladda batteripacket i lägret medan man far iväg på äventyr, då man i regel vill ha med sig telefonen.

Om man är i desperat behov av ström är det givetvis mest energismart att ladda telefonen direkt i solcellen.

Undantaget är när man har en apparatur som kräver en viss strömstyrka för att överhuvudtaget ladda. En surfplatta av ett visst märke kanske inte ens tar emot laddning på strömstyrkor mindre än 2,0A, och då hjälper det föga att solcellen levererat 0,4-0,6A under de senaste fyra timmarna. Hade man då istället haft batteripacket inkopplat hade man fyllt på med kanske 1,3Ah, trots överföringsförluster.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Liknande trådar