Solcellelader?????

Blir iallefall fem uker på fjellet til sommeren, uten å se snurten til noen form for sivilisasjon! Med et digitalt speilreflekskamera (canon eos 350D) og et panasonic Videokamera vil det ganske raskt dukke opp behov for strøm/lademuligheter!!!

Hva finnes og annbefales av solcelleladere??? Og fungerer/lader de godt nok???? Håper på mange gode svar og tips!....må få løst denne utfordringen før jeg om ikke lenge legger avsted!

Solcellladdare

Med tanke på nordiskt normalväder behöver du en med kapacitet, dvs yta. Mina fälterfarenheter är gamla och från soligare trakter, men det finns vikbara, större och sen måste du ha en stabiliserare till den d.c. strömstyrka du behöver.
Husvagns och båttillbehörsfirmor är min första tanke. C. Ohlson lär ha liksom Kjell & Co. samt Biltema!

Go tur

Johan K

Solcellladdare

Med tanke på nordiskt normalväder behöver du en med kapacitet, dvs yta. Mina fälterfarenheter är gamla och från soligare trakter, men det finns vikbara, större och sen måste du ha en stabiliserare till den d.c. strömstyrka du behöver.
Husvagns och båttillbehörsfirmor är min första tanke. C. Ohlson lär ha liksom Kjell & Co. samt Biltema!

Go tur

Johan K

jo silva laderen virker fin...
Problemet mitt blir at Canon EOS 350D, ikke tåler mer enn 9V og denne laderen gir 12V.
Finnes det et adapter man kan bruke fra sigarett tenneren på solcelleladeren som gjør om til 9V???

avslutad210712

Gäst
Jag har köpt en Powerflex 5W från http://www.awimex.se som bla används av amerikanska försvaret. Tyvärr fanns ingen adapter för cigarett-tändarkontakter med utan det måste man skaffa själv. Återkommer med en snabb recension av den om jag hinner testa den innan jag drar upp till fjälls i fyra veckor. Annars kommer en utförlig recension i mitten på augusti.

masvean; sa:
Hvor lenge varer et NB-2LH på tur til normalt bruk???

Har inte försökt mäta upp antal bilder eller använt dem uppe i fjällen än, men när jag fotat hemma är mitt intryck att de varar minst lika länge som originalbatteriet vilket enligt instruktionsboken ska räcka för 450 bilder vid 0 grader C och till 600 bilder vid 20 grader. Men det varierar säkert kraftigt med på vilket sätt man fotar (antal uppstarter, display på, sökande med autofokus, bildstabilisator m.m.) Originalbatteriet är annars på 7,4V och 720mAh medan Zebrabatterierna är 7,2V och 900mAh. Jag kommer att ha med ett original och sex zebra för två veckor i Sarek. Hoppas på över 3000 bilder men är beredd på mindre.

Tyvärr läste jag precis på http://www.fotosidan.se att Zebramedia stängt för semestern. Men det finns säkert andra ställen man kan köpa s.k. "pirat" på. Kolla på fotosidan. Det är en guldgruva med info!

/Svante

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg