Solcell för att spara vikt!

Visst stämmer det att man måste vara ute länge för att spara vikt med solceller.

Man får ju inte heller glömma att man i de flesta fall behöver dubbel uppsättning batterier när man har solceller med sig (för det är sällan som det fungerar bra att ladda apparaten samtidigt som man använder den). Effektiv laddning förutsätter ju dessutom en jämn laddström, det får man inte om man omväxlande laddar batteriet och använder det.

vikt

Förstår ärligt talat inte resonemanget med vikten. Powerfilms celler väger mellan 170- 410 gram och man spänner fast dem på ryggan så man kan ladda hela dagen när man går. Tycker att det verkar klockrent ärligt talat.

avslutad210712

Gäst
Förstår ärligt talat inte resonemanget med vikten. Powerfilms celler väger mellan 170- 410 gram och man spänner fast dem på ryggan så man kan ladda hela dagen när man går. Tycker att det verkar klockrent ärligt talat.

Resonemanget med vikt är rätt centralt om man skall bära sin packning själv. Även om jag som sagt inte tillhör lättpackarna (vilka nu det är) så skulle jag inte bära med mig extra vikt om jag slipper. Om solcellspanelen väger 170 gram motsvarar det 7 AA (egentligen 9 eftersom jag måste ha två i GPS'n) batterier och för min del räcker det för att driva min GPS åtminstone 11 (13) dagar. Kan inte ladda batterierna i GPS'n vad jag vet så därför behöver jag en laddare också vilket lägger till några gram i vikt. Skall jag sedan ladda mitt kamerabatteri måste jag ha med ett extra batteri + en laddare så där dra vikten iväg en bit också. Nu har jag alltid ett extra batteri med mig även om ett batteri räcker för två veckors fotande så det är egentligen bara laddarens vikt som skall adderas men det börjar kännas som att det är enklare, billigare och framförallt säkrare att bära med sig laddade/nya batterier istället för att ha med sig en solcellsladdare. Sen är frågan om den minsta laddaren klarar av att ladda kamerabatteriet eller om jag måste upp en eller två storlekar större och därmed tyngre.

Orsaken till diskussionerna på utsidan är att föra fram de för- och nackdelar som finns med olika lösningar och jag tycker inte att solcellspaneler är en klockren lösning för den "vanliga" vandraren. Och det är inte därför att jag är emot solcellspanelerna som sådan för jag har som sagt investerat i en men den fick bli kvar hemma när jag insåg att den viktmässigt är ett nerköp. Sen är det upp till var och en att välja på vilken nivå man vill lägga sitt vandrande rent utrustnings- och viktmässigt.

vikt

Ja har du inte en ciggkabel till din gps så är det ju helt klart en sån du borde lägga pengarna på.

Förstår ärligt talat inte resonemanget med vikten. Powerfilms celler väger mellan 170- 410 gram och man spänner fast dem på ryggan så man kan ladda hela dagen när man går.

Nu har ju inte ryggsäcken hela tiden optimal vinkel mot solen och det är inte alltid solen skiner heller. Så frågan är ju hur många Wh man får ut ur solpanelen per dygn i genomsnitt.

I de flesta fall är antagligen extra litiumbatterier betydligt mer vikt-effektivt (fast det tenderar att bli väldigt dyrt).

Jag testade en jobbarkompis vikbara 10w igår och då laddade jag upp min mobil från tom på ca 1 timma och 20 minuter. Då var det ifs. sol nästan hela tiden. Men om än man bara laddar batteriet kvartsfullt så räcker det ju minst 2 dagar på stanby.

Det är framför allt och dyrt om man har med sig extrabatterier till en ipod, kamera och mobiltelefon. Särskilt om man byter mobil 2ggr/år.
Jag kanske är prylbög men jag tycker att det känns riktigt häftigt att kunna ha med sig en solcell som laddar batterierna. Inte minst att man slipper ju hela tiden stressen att man snart har slut på ström i batterierna.

Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Jag testade en jobbarkompis vikbara 10w igår och då laddade jag upp min mobil från tom på ca 1 timma och 20 minuter. Då var det ifs. sol nästan hela tiden. Men om än man bara laddar batteriet kvartsfullt så räcker det ju minst 2 dagar på stanby.

Det är framför allt och dyrt om man har med sig extrabatterier till en ipod, kamera och mobiltelefon. Särskilt om man byter mobil 2ggr/år.
Jag kanske är prylbög men jag tycker att det känns riktigt häftigt att kunna ha med sig en solcell som laddar batterierna. Inte minst att man slipper ju hela tiden stressen att man snart har slut på ström i batterierna.

Och vad väger en 10 W's solcellpanel - inte 190 gram i alla fall?

Varför skall man ha med ett extrabatteri till sin mobil upp på fjällen?

Själv vandrar jag i fjällen för att det är häftigt att slippa stressen av mobil, dator, tv. tidning etc.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg