solcell batteribackup

Jag ska till Sarek och har, som komplement till min vanliga karta, tänkt använda min smartphone (Sams gal s2) som GPS. Problemet är att batteriet lär ta slut! Det finns ju sådana där batteribackuper som kan laddas upp via solceller. Är det ngn som provat en sådan? Funkade det bra? Vilken modell hade du? Tack fär ev. hjälp!
 
Jag köpte en solcellsladdare på Clas ohlsons. Jag lät den ligga två timmar i fullt solsken mitt på dagen och på den tiden laddades min mobil inte alls.

Det blev två extrabatterier till mobilen istället
 
Köp ett par solceller med inbyggt batteri.

Jag köpte två 38-3942 på Clas O före semestern (rent spontanköp för att testa, det var ju rea! :) ).

Fulladdad klarar den att ladda min telefon till hälften (om telefonen är i flygplansläge), d.v.s. från 30% till 80% batteri. (Tur att jag köpte två!).

Problemet är att det tar nog 10-12 timmar i fullt solsken att ladda den fullt. Men jag tänker så här: Hade jag köpt ett batteri med större kapacitet men samma solcell hade det tagit dubbelt så lång tid, nu har jag två som kan laddas parallellt.

När jag testade så hade jag laddat den via USB (d.v.s. laddat dem från mobilens laddare).

Det stora problemet är alltså att solceller tyvärr är så pass ineffektiva att du på en solig dag inte får ihop solljus nog för att fylla mobilens batteri, om du inte har en solcell på nån kvadratmeter eller så.
 
David på livutanbil.se skriver positivt om Solarmonkey Adventurer här och här. Högre pris men troligtvis bättre prestanda och livslängd än Clasohlsson-laddare?