Softshellbyxa för vinterbruk

Jag letar efter en softshellbyxa att använda i första hand till skridskoåkning samt skidturer. Har provat Haglöfs Shark Pant på Femmans sport, byxan kändes både skön på kroppen och har vettiga lösningar (sidofickor, dragkedja längs med benet samt snölås). Tjockleken på tyget motsvarar mina förväntningar. Men, den är ack så dyr!

Jag vänder mig till panelen, är Haglöfsbyxan något ni kan rekommendera mig? Finns det något annat märke/modell som jag bör titta på? Tierra och Lundhags hade varsin modell (Couloir resp. Altitude) som kändes så där.

De bästa är Haglöfs Mountain pants... Men jag tror inte att de tillverkas längre. Mycket synd jag skulle vilja ha ett par till.

Kolla på Klättermusen Mithrill byxa, alla som har den som jag känner (ganska många mer än pers 20) tycker om den... Dock är det mer likt en mjukisbyxa.

Med eller utan membran, det är frågan! Jag vill ha en byxa för ovan nämnda vinteraktiviteter som tillåter hög rörlighet och med mycket god andningsegenskaper. Haglöfsbrallan (Shark) är gjort i vad de kallar Gore windstopper softshell vilket jag tolkar som membran.

Klättermusen Mithril som nämnts i detta sammanhang är sytt i ett Conduramaterial, alltså utan membran. En försäljare jag pratade med lovordade dessa. Allstå, jag känner mig lika rådvill som innan!!

softshell

Har haft både Mithrilbyxan o har Haglöfs shark, sharken är betydligt varmare tyngre mindre smidig ,mera vattenavisande, lättventilerande med de långa benzipen, helt klart en mera vinterbyxa(I MITT TYCKE) måste också erkänna att som citybyxa är inte mithrilen något jag promenerar med, med lapparna på knäna, annars en mycket trevlig byxa, dock inte i windstopper som sharken, men kolla Marmots ATV pants runt 1500 i softshell ,eller Vaude har en tunnare variant för 1000, lycka till i byxdjungeln

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg