softshell

Tja, om du inte har någon standard för ventilation du kan introducera för oss så blir det svårt att få någon mer konkret gradering på hur bra en softshell ventilerar. :)

Det finns en standard för hur mycket ett plagg andas, vilket torde vara detsamma som hur mycket det ventilerar. En vävs andningsförmåga (MVT – Moisture Vapor Transmission) mäts i gram/m2/24 tim. Ju högre värde desto bättre förmåga har väven att släppa ut överskottsvärme och vattenånga.
 
Det finns en standard för hur mycket ett plagg andas, vilket torde vara detsamma som hur mycket det ventilerar. En vävs andningsförmåga (MVT – Moisture Vapor Transmission) mäts i gram/m2/24 tim. Ju högre värde desto bättre förmåga har väven att släppa ut överskottsvärme och vattenånga.

Det är just det värdet, gram/m2/24 tim, som jag tycker saknas på informationen till de flesta softshell jackor. Det står oftast bara att jackan ventilerar i olika sorter av "bra".
 
Det här är ett värde som mäts vid en viss standardiserad skillnad i ångtryck mellan tygets sidor.
Verkligheten ser ofta annorlunda ut, och just ytterplagg som samtidigt skall vara både vindtäta och lite värmeisolerande kan råka ut för problem. Har försökt reda ut begreppen lite i denna tråd.
/Joanna (yrkesskadad ;))
 
Det finns en standard för hur mycket ett plagg andas, vilket torde vara detsamma som hur mycket det ventilerar. En vävs andningsförmåga (MVT – Moisture Vapor Transmission) mäts i gram/m2/24 tim. Ju högre värde desto bättre förmåga har väven att släppa ut överskottsvärme och vattenånga.


Eftersom softshell inte är heltäta så ventilerar de genom tyget och de ventilerar bättre ju mer det blåser, det test du pratar om äger rum i helt vindstilla förhållanden och mäter således inte softshells egenskaper vid påtvingad konvektion, vilket är själva idén med softshell.

Man har ibland tagit med softshell i diffusionsmätningar men eftersom det inte blåser i testet får softshells ganska dåliga resultat.
 
Helt rätt. Därför funkar de också sämst när det är vindstilla, hög luftfuktighet och man värmt upp ett luftlager innanför, som då får en lägre relativ fuktighet och börjar fungera som ångpump åt fel håll. Risken för den situationen är naturligtvis större, ju större värmeisoleringsförmåga som finns inbyggd i ytterplagget.
Vad jag är ute efter är att man inte skall förvänta sig omöjligheter - även dessa plagg följer vanliga fysiklagar.
 
Ventilation under armarna viktigt

Jag har en Houdini motion jacket och den är en ganska tunn soft shell. Det jag mest saknar är att kunna öppna under armarna då den lätt blir för varm.
Tycker dock att den är bra för utförsåkning i lagom temp väder. Då räcker det ofta med en lager 1 eller 2 under.

Till vardags på vintern när man inte rör sig såmmycket skulle jag dock velat att den var lite fleece fodrad.

Men som sagt, satsa på en med ventilation.
 
Kolla in Marmots M3-material som finns i t ex Marmot Tempo jacket och Approach jacket. Riktigt trevligt material andas-mässigt, även om man offrar lite vindskydd och vattenskydd. Marmot Tempo jacket kan man ibland hitta för 500kr på REA och det är den definitivt värd.
 
Jag köpte mig en Softshell från Outdoor Research, Alibi tror jag modellen hette. Den är vattentät på axlar och armar men vanlig vindskyddad, vattenresistent på resten, plus stretch på vissa ställen. Men det skumma är att den inte har vädring under armhålorna utan två dragkedjor mitt på sidan som går att öppna rätt mycket. Ska bli intressant att se hur den lösningen funkar i praktiken. Har inte använt den så mycket än. Men gissar att det finns en tanke bakom, borde iallafall bli mindre otympligt än en böjd dragkedja under armen. Frågan är väl bara om det är lika effektivt ur vädringssynpunkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3

Liknande trådar