softshell

Skulle behöva lite inputs på förslag vid inköp av softshell jacka. Finns ju en hel skrälldus med olika varianter. Tycker det är dålig info om hur mycket jackorna ventilerar ut fukt vid ansträngningar. Jag svettas en hel del när jag är ute och rör på mig, och har svårt att hitta en softshell jacka som har bra ventilationsförmåga. Tacksam för inputs om vad ni använder för jackor. Prisklass upp till 1500:-
 
Har en outdoor research ferrosi hoody och är jätte nöjd. Den väger 400g, är tunn, kan packas i sin egna ficka och Alewalds har den på rea i stockholm för 895:- tror jag. Det är min första softshell så jag kan inte jämföra ventilationen med någon annan.
 
Jag har dålig erfarenhet av softshell jackor under ansträngning, då ventilationen är obefintlig (i varje fall i min HH softshell jacka). Sköna plagg när man inte är fysiskt aktiv, men ganska täta när man anstränger sig:(
 
Om softshells

Som jag förstått det är Softshell från början menat som ett samlingsnamn för syntetplagg som inte är Hardshell, dvs syntetplagg som INTE är helt vind eller vattentäta. Ett ganska brett begrepp som spänner över allt från värmande stretchplagg till supertunna vindplagg, alla med det gemensamt att de är skalplagg som vind och vatten avstötande i olika grad men ALDRIG heltäta.

Softshell var helt enkelt insikten av att man endast behöver helt täta plagg när man riskerar att bli riktigt blöt och att det under resten av tiden är mycket skönare att bära plagg som tillåter ventilation direkt genom väven.

Sedan kom softshell med heltäta diffusionsmembran... som helt enkelt tog död på ursprungskonceptet: icke hardshell

Har du på dig en softshell som känns för tät och kvalmig kan du ge dig fan på att den är försedd med ett diffusionsmembran och således inte en riktig softshell.
 
Jag använder två softshells:

Marmot Tempo Jacket i stretch som värmer lite och ventilerar riktigt bra.

Arcteryx Squamish jacket, en supertunn vindjacka i microfiber med huva. Den står emot vind riktigt bra, bättre än KMs ventile, och den klarar duggregn och lättare skurar.

Dessa två använder jag året om, enskilt eller i kombination beroende på omständigheterna. Även på vintern, blir det riktigt kallt så har jag en tjock fleece eller tunndunjacka under Squamish eller Tempo under en tjock vinterrock. Den enda gången jag inte förlitar mig på dem är när det regnar för mycket.

Jag har faktiskt införskaffat jackorna i flera färger för att det ska se ut som om jag varierar mig ibland, även om syster såg igenom min bluff och gav mig en "vanlig" jacka med kommentaren "man kan inte använda sportjacka hela tiden!" :)
 
Tack för era snabba svar!! Har sedan tidigare tittat lite på Marmot´s Tempo Jacket. Det är just ventilationen som jag är mest intresserad av, men där den informationen oftast mäts i "bra" , "mycket bra" etc, vilket kan tolkas och upplevas olika från person till person.
 
Tja, om du inte har någon standard för ventilation du kan introducera för oss så blir det svårt att få någon mer konkret gradering på hur bra en softshell ventilerar. :)

Ett enkelt test man kan göra är att blåsa luft genom tyget och jämföra hur ansträngande det är. Detta test funkar dock bäst när det gäller mer vindomotståndliga tyger som G1000, bomulls och microfiber vävar.


Om jag skulle försöka gradera Tempo Jacket på en "blås" skala så skulle det bli ungefär så här:

7 Arcteryx Squamish, 6 KM Ventile, 5 Fjällräven G1000, 4 Jeans, 3 Marmot Tempo, 2 College tröja, 1 bomulls T-shirt

---7---------6--------------5-------------4----------------------3------------2--------------------1

Men som sagt det är väldigt svårt att gradera de tyger som inte ger mycket motstånd och Tempo faller inom den kategorin, avståndet mellan 3 och 4 är det jag är mest osäker på.
 
Jag har en Halti softshell, helt utan membran, med lite impregnering klarar den lättare regn *och* den har ordentliga dragkedjor under armarna. En av jackorna i arsenalen som kanske får hänga med minst då den är för varm sommartid och höst har jag några andra som går före. Måste börja använda den mer. Lät tom skräddaren flytta över en GTex-huva från en annan jacka så nu har jag en löstagbar regnhuva på den också.

product_thumb.php


Ser inte så blank ut i verkligheten.
 
Marmot Tempo är en mycket bra och prisvärd jacka. Har använd detta jacka vid ett flertal tillfällen och är inte besviken. Mycket jacka för pengarna!!

Sen kan jag även rekommendera Haglöfs Boa Hood. Mycket trevlig jacka.

/ Niklas
 
Kan rekommendera Norröna Flex1(finns jacka+byxa). Andas i mitt tycke mycket väl och står emot duggregn och lite kraftigare skurar under kort tid.
Jackan har ventilation under armarna...
Det enda jag saknar är en enklare huva som hade vart skön när det blåser och härjar ute.
Kommer inte i håg vad jag fick ge för stället men det var inte så mycket pengar.
 
Jag lånar tråden lite då min fråga egentligen är densamma.
Har ni några tips på en jacka med bättre "andningsförmåga" än membran, men som är sydd för vinter?
De flesta membranjackor är för täta för toppturande och aktiv skidåkning.
Klättermusen har några som ser ganska intressanta ut, men det måste väl finnas fler?

Jackan jag är ute efter behöver alltså inte stå emot regn men måste hålla vinden ute och ha bra huva etc för blåsiga dagar på fjället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3

Liknande trådar