Sörmlandsleden nu i helgen

tackar.
i pdf filen avrådde friluftsfrämjandet från leukoplast. men det borde väl fungera? om jag tejpar och är lika noggrann som snubben i klippet.
jag testar.

jag läste nånstans, kanske här på utsidan, att man går i snitt 3 km i timmen när man vandrar på lågland. är det 3 km i timmen om man går non stop i en timme eller är det om man till exempel håller utkik efter blåbär och svamp samtidigt?
om man går genom en skog utan stig då förstår jag att det går långsamt men jag menar om man går på en stig eller väg.

Det här med att tejpa fötterna är så jäkla individuellt och vem du än frågar kommer du få olika tips. Man får prova sig fram mellan olika sorters tejp, eller icke tejp. Själv tycker jag leukoplast klibbar och lossnar för snabbt, så jag tycker den preventiva fotvården med insmorning och filning ger bäst slutresultat. Det tillsammans med dubbla sockar, och om något väl kommer upp har jag compeed med mig.

3 km per timme brukar stämma ganska bra för mig. Det är framförallt packningen som drar ner hastigheten jämfört med vanlig promenadtakt.
Då menar jag att gå på stig, som kan vara ganska smal och brötig med stenar och rötter, och lagom kuperat. På väg går det snabbare. I tiden ingår korta raster för att dricka och äta lite nötter, snöra om skor och ta på och av regnkläder, men inte längre raster för måltider.
Många vandrare håller ungefär den takten, men då och då blir jag omsprungen av folk som går jättesnabbt med jätteryggsäckar, så visst finns det folk som går snabbare än så.

Tjabba. Det gick inte enligt planerna haha. Pallade till tredje dagen sen kunde jag knappt gå längre eftersom jag spydde upp allt vatten jag drack. Det började på morgonen andra dagen och tredje dagen vid 17 så åkte jag hemmåt igen. Jag hade med mig 4 st 50 cl vattenflaskor för att jag trodde det skulle ta mindre plats än större flaskor men där tänkte jag också fel. Jag hade inte med mig en riktig karta utan använde "vandra sörmlandsleden" boken och som nån sa så funkade fan inte google maps så jag visste inte exakt vart jag var ibland. Och missade några vattenkällor. Men hur fungerar biotab tabletterna ifall man använder 4 olika 50 cl flaskor? På förpackningen stod det att en tablett räcker till 10 liter vatten. Men vem tar med en 10 liters dunk? så jag tog en liten bit av en tablett i varje flaska och väntade 3 timmar och drack sen men det funkade fan inte. Är fortfarande helt paj och jag har druckit mycket vatten sen jag kom hem. Med en liten bit menar jag kanske 3-4 mm åt alla kanter. Och jag drack ur en flytande bäck (utan nån kohage i närheten) när jag började spy och sen hittade jag 2 vattenbrunnar som jag också mådde riktigt illa av. Så vad gjorde jag för fel? Ursäkta för långt meddelande.

Det låter som du gick ut lite för hårt och med för lite erfarenhet. Jag skulle nog rekommendera att man till en början kör en dagvandring, eventuellt en natt ute, för att känna efter lite.

För att undvika dåligt vatten använder jag endast en Life-straw som vattenrenare (tillsammans med lite sunt förnuft). Har fungerat hur bra som helst och jag tycker även att den tar bort unken smak.

Lycka till!

Ja du har nog rätt. Jag läste om biotab tabletterna och dom verkade bra och det var nån mer som sa att dom räcker men jag borde ha testat tabletterna först innan jag började gå. Allt annat gick bra men första natten var lite äcklig eftersom jag inte visste var jag var och om man ens fick tälta där haha. Det blev ingen start från björkhagen utan jag började gå från vilsta i eskilstuna. men jag hade gått en bra bit den dagen så jag somnade snabbt. Men borde ha testat tabletterna och köpt en riktig karta. ska kolla upp life straw. Du har inte använt biotab? Tänkte om du kanske visste vad jag gjorde för fel.

Vet inget om just dina tabletter, men det kan ju bli lite osäkert när man doserar själv.
I vilket fall som helst, behöver det inte vara det som är problemet. Om man ska vara noga och rena allt vatten man tar ska man t.ex. se till att det klorerade vattnet når alla delar av locket och gängorna på flaskan. Du kanske missade nån sån detalj?

Sen MÅSTE det ju inte vara ditt vatten som är orsaken även om man lätt tänker det.
Dålig handhygien (glömde tvätta efter toalettbesöket innan matpausen) eller ren otur med upplockade baciller på bussen på vägen ut. Magsjuka kan man ju få 365 dagar om året om man har otur. (Två personer magsjuka på mitt jobb idag.)

Hoppa att du får bättre tur nästa gång! Det kan bara bli bättre. :)

Ja jag funderade också på om det var doseringen eftersom jag inte hade räknat ut på ett ungefär hur mycket som behövdes. Jag hade 3 flaskor i väskan och en i handen så dom skakade hela tiden så det borde inte vara nån miss där. Och maten kan det inte bero på eftersom jag inte åt förrän jag började känna mig dålig. Jag hade pulvermos med mig och vattnet hade tagit slut när jag satte upp tältet på kvällen den första dagen så jag åt dagen efter när jag hittat vatten men kunde bara äta lite gran sen spydde jag. Eller så beror det på maten jag åt hemma dagen innan jag började gå. Men jag biter på naglarna ibland så jag kan ha fått i mig nått då. Ja du har rätt.
Ska planera lite bättre nästa gång.
Tackar. / mvh

Ang kartor. Lita aldrig enbart på elektroniska kartor, speciellt inte on-line. Batterier tar slut, elektronik slutar funka, täckningen byggs där människor normalt bor och rör sig, d.v.s. inte ute i obygden.

För ett par hundralappar blir du årsmedlem i Sörmlandsledens förening och får då tillgång till deras kartor där bl.a. vatttenkällor finns utmärkta.

Satsa gärna på kartor i Tyvek, de är stryktåligare än vanliga papperskartor.

Ett alternativ är att printa online-kartor. Min favorit är Lantmäteriets men kolla övriga tjänster, bl.a. har Hitta.se ett kartlager som heter Friluft.

Vad gäller vattenrening kan jag också rekommendera Sawyer Mini. Lätt, liten och funkar bra.

Håller också med om att du nästa gång satsar på lite kortare vandring för att bygga erfarenhet. Vi är alla olika, för en del är vandrandet det primära, för andra passar ett lugnare tempo och tid att uppleva omgivningarna bättre. Hitta din stil, men vi behöver alla krypa i början (och för en del av oss även på slutet :) ).

Bättre lycka nästa gång, bra att du kom tillbaka för att vädra dina erfarenheter. Det tyder på en vilja att lära sig vilket är en viktig egenskap!

Hej. Nä jag lärde mig en läxa där när jag litade på elektroniska kartor. Japp jag har kollat upp deras hemsida och ska fixa ett medlemsskap för jag vill göra om vandringen igen snart. Vilket är bäst enligt dig (och er andra), life straw eller sawyer mini? Eller är det samma produkt? Haha
Ja, jag ska satsa på en lite kortare vandring nästa gång och innan sommaren är slut så måste jag testa på en lång vandring.
Tack:).
Mvh / Andreas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
Ut i skogen Sörmlandsleden - övernattning kring Tullgarn? Vandringsleder 8
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
fekki Sörmlandsleden just nu Vandringsleder 6
xtrem Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
iknor Sällskap på Sörmlandsleden? Vandringsleder 0
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
fekki Mygg i september på sörmlandsleden Vandringsleder 4
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
CamillaMelbeus Boende Sörmlandsleden Vandringsleder 3
myrddraal sörmlandsleden vindskydd/raststuga Vandringsleder 6
karinfg Tältplatser längs Sörmlandsleden Vandringsleder 4
Miang Newbie på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
spix sörmlandsleden Vandringsleder 1
Gunnar81 Fin etapp på Sörmlandsleden: Etapp 6 mellan Paradiset och Lida Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
freddeu Bästa helgetapperna på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
ljungman Sörmlandsleden 1-5/8 Vandringsleder 5
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5
Still Alive Nedskräpning längs med Sörmlandsleden Vandringsleder 13
GuteS Vandringsguide Sörmlandsleden Vandringsleder 3
helmutlotti Sörmlandsleden: Semikollektivt max 20km Vandringsleder 5
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
GuteS Sörmlandsleden Nyköping-Nävekvarn Vandringsleder 1
780615 Sörmlandsleden Läggesta-Malmköping Vandringsleder 14
helmutlotti Sörmlandsleden: inbrott i bil vid stora Alsjön Vandringsleder 11
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
grodanbolle Sörmlandsleden Vandringsleder 0
granfront Sörmlandsleden Vandringsleder 3
andy-l Sörmlandsleden - Skottvångs gruva? Vandringsleder 3
Joakim Ambrosson Sörmlandsleden Vandringsleder 1
fredrik73 Inför ensamvandring på Sörmlandsleden Vandringsleder 42
Branten Etapp 15 på Sörmlandsleden - skärmskydd? Vandringsleder 3
BKD Etapptips Sörmlandsleden Vandringsleder 2
sockersmulan sörmlandsleden Vandringsleder 6
tfs_johan Grillplats sörmlandsleden etapp 1 Vandringsleder 2
hugbe Sörmlandsleden etapp 27-31 Vandringsleder 0
plax Sörmlandsleden runt. Vandringsleder 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg