• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Sökes:vildmarksskola i finland

vet att det skall ligga en högskola med KY/vildmarks
utbildning i finland, men inte vart och är det någon som vet om dom har någon hemsida???
 
Jag går wmg i Kronoby

OM det finns nånting du vill veta så fråga gärna. Jag svarar på allt. JAg rekomederar verkligen denna utbildning. MAn får prova allt och man lär sig otroligt mycket om praktiskt ledarskap. Skynda och sök om du inte gjort det!!
Mvh olof
 
Utbildningar i Finland...

Avrell skrev:
vet att det skall ligga en högskola med KY/vildmarks
utbildning i finland, men inte vart och är det någon som vet om dom har någon hemsida???
Kronoby Folkhögskola (i Kronoby) är den första jag kom att tänka på. Dock finns det flera som har vildmark/natur, och guide/ledarskapskurser. Vilket språk hade du tänkt dig? Svenska?
 
Jag svarar visserligen på en urgammal tråd, men i alla fall:

Det finns två svenskspråkiga vildmarksguideskolor i Finland. Den ena går på heltid och ordnas av Kronoby folkhögskola. Och så finns det utbildningen av Yrkesinstitutet Sydväst, där man får titeln naturföretagare. Den utbildningen är på deltid, och tänkt för sådana som jobbar/studerar vid sidan om. Jag studerar på Sydvästs vigulinje och är väldigt, väldigt nöjd! Mer info hittas här: http://uteliv.sydvast.fi/ViguNet/

Förutom dessa utbildningar finns det många skolor som ordnar vildmarksguideutbildning på finska och en på engelska, men dessa vet jag inte desto mer om.

Linda