Sökes: Bushcraft knivar!

Mora 711. Ett monster på att tälja och skära i trä, man får ner ordentlig kraft genom det stora greppvänliga skaftet. Värd sina 50 kronor.

Ja, en mycket duglig kniv. En av mina favoriter tack vare det något överdimensionerade greppet. Mina händer är av den större kalibern. Av samma orsak så gillar jag greppet på Spyderco Military.

Men som sagt, den här moran är mycket användbar i de flesta ute-situationer.

~Paul~

Vilken absurd fråga. Självklart får du ta upp vilken kniv du så önskar, vare sig den är svensk eller utländsk.

~Paul~

Tänkte bara på trådskaparens frågeställning, men då kör vi. Det kliar lite i fingrarna om att framföra senaste nyförvärvet. Bör dyka upp i posten om en 10 dgr. Har fått fin kritik vad jag förstått. Och för 280 spänn inkl frakt från staterna så bör den vara prisvärd:

http://www.flickr.com/photos/konabadger/5971023532/

Bilden är inte min utan lånad random från nätet..

Condors för året updaterade Bushlore. Eggen löper längre in mot handtaget och bladet är tunnare än på föregångaren. Kolstål 1075.

Får återkomma när den tagit sig igenom älgjakten och en helgvandring framåt månadsslutet.

/M

Tänkte bara på trådskaparens frågeställning, men då kör vi. Det kliar lite i fingrarna om att framföra senaste nyförvärvet. Bör dyka upp i posten om en 10 dgr. Har fått fin kritik vad jag förstått. Och för 280 spänn inkl frakt från staterna så bör den vara prisvärd:

http://www.flickr.com/photos/konabadger/5971023532/

Bilden är inte min utan lånad random från nätet..

Condors för året updaterade Bushlore. Eggen löper längre in mot handtaget och bladet är tunnare än på föregångaren. Kolstål 1075.

Får återkomma när den tagit sig igenom älgjakten och en helgvandring framåt månadsslutet.

/M
Intressant. Den har jag missat. Jag har sett de tidigare årgångarna och de har inte direkt imponerat på mig, framför allt med tanke på den alltid förekommande ricasson. Denna saknar dock ricasso och då kommer det hela i ett helt annat läge.

Får man fråga varifrån du har beställt kniven? Dvs vilken firma?

~Paul~

Jag tror vi har ett delat ointresse i ricasso-konceptet. Jo, knven köpte jag på ebay. Säljaren är JT Leather and Knives. Han tar bara 10 dollar för frakten. Just nu auktionerar han ut två till, en av auktionerna slutar om 18h och en om knappt 3 dagar. Min landade på $ 30, så nu får du leta ursäkt att inte slå till ;)

/M

Det är märkligt att i Morans hemland glömms No2 och No3 så ofta bort. Inte bara bra yrkesvektyg, billiga och mycket väl fungerande.

Jo, dessa är ofta bortglömda.

I ärlighetens namn kan man dock finna en del fördelar med utpräglade bushcraftknivar. Den största fördelen är förmåga att spänta ved, samt en bättre lämpad spets just till bushcraftuppgifter, framför allt att penetrera på ett effektivare sätt.

Kniven är dessutom robustare tack vare en fulltångekonstruktion och ett tjockare blad. 1075-stålet är avsevärt slagsegare än både Sandvik 12C27 och kolstålet i mororna (1095-grad). Den funkar också ganska OK till fiske.

På tal om moror. Ropade in en Original Classic nr 1 (laminatstål) idag:

Bilagor

• Min Mora laminat.jpg
    Min Mora laminat.jpg
    22.5 KB · Visningar: 843
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.7 KB · Visningar: 793
Det är märkligt att i Morans hemland glömms No2 och No3 så ofta bort. Inte bara bra yrkesvektyg, billiga och mycket väl fungerande.

Jo, dessa är ofta bortglömda.

I ärlighetens namn kan man dock finna en del fördelar med utpräglade bushcraftknivar. Den största fördelen är förmåga att spänta ved, samt en bättre lämpad spets just till bushcraftuppgifter, framför allt att penetrera på ett effektivare sätt.

Kniven är dessutom robustare tack vare en fulltångekonstruktion och ett tjockare blad. 1075-stålet är avsevärt slagsegare än både Sandvik 12C27 och kolstålet i mororna (1095-grad). Den funkar också ganska OK till fiske.

På tal om moror. Ropade in en Original Classic nr 1 (laminatstål) idag:

Jäkligt bra knivar! Dock skulle jag inte vilja hålla på och mecka med den rödskaftade ute i skogen en regnig dag. Lätt att man slinter på den.

Däremot kan man lugnt använda 601 eller 612 (samma som classic fast med enkel alt. dubbel parerstång)

De som jobbarde i våt miljö, fiskare, sjömän och blomstebindare, brukade tagla sina moraskaft med lintråd.
Vi gjorde likaledes för höstkogen. Typisk KISSlösning. Annars fungerar en 24 eller 30 linjersfil för att snabbt forma en nätskärning, för den som kan.
Parerstång stjäl moment! De som förordar dem brukar inte jobba praktiskt.

Håller med seobserver på den här punkten. Parerstången stjäl alldeles för mycket moment genom att krympa utrymme. Dessutom stjäl den också smidigheten. Jag kan förstå till en viss del att man har parerstång på knivar som kan tänkas huggas framåt med (huggare, machetes, de s k tactical knives) men inte när det gäller den här typen av knivar.

Min lösning på problemet med hala grepp är:

Bilagor

• Leukoplast.jpg
    Leukoplast.jpg
    48.3 KB · Visningar: 1,192
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.7 KB · Visningar: 785
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Halvandra Sökes: Sittunderlag skumplast tåligt Utrustning allmänt 13
Mugen Sökes: Osprey Aether AG 85 L Grön Utrustning allmänt 0
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
krille d knivsmed sökes Utrustning allmänt 8
frilufsaren PLB sökes Utrustning allmänt 3
Iggle Fällkniv EDC sökes Utrustning allmänt 11
Iggle Svampkniv sökes Utrustning allmänt 18
luktafotogen H3 Ledlampa 6V- seriös leverantör eller hemmapulare sökes. Utrustning allmänt 0
mick102 Väckarklocka sökes Utrustning allmänt 8
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
skogsmästaren nätbutik från USA/kanada sökes? Utrustning allmänt 2
tomas b Rekomenderad Cykeldator, Pulsmätare + andra funktioner sökes. Utrustning allmänt 0
farsgubben länktips sökes Utrustning allmänt 4
Nirrebosse Erfarenheter om luftgevär sökes Utrustning allmänt 1
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Candid Hopfällbar snösåg sökes Utrustning allmänt 4
zeromaker Jobb sökes!! Utrustning allmänt 0
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
bushcrafter Bushcraft - överlevnad!!! Utrustning allmänt 44
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg