Sökers: Batteriladdare

laddaren

Har sjølv en Vanson snabbladdare och den ær av sorten som laddar batterierna individuellt. Tyvær ær batterier som tål høg laddstrøm dyra och långtifrån alla klarar det utan att "stekas". Jag tror inte laddaren ær problemet utan batterierna. Nær du køper nya så se till att du får de nya av den "nya" generationen som inte sjælvurladdar.

Lycka till

Lite annan erfarenhet

Rätt av er jag läste inte tråden ordenkligt. Så här kommer annat svar ev egen erfarenhet.
Passa dig från att överladda dina batterier. Så som att lämna dem kvar i laddaren övernatten. Det funkat om man vet att laddaren slutar ladda när den påstår att den är klar, vilken den inte gör oftas. Jag har dödat mina pentax batterier på det sättet. fyra stycken innan de berättade detta för mig.
Kan vara dit problem också eftersom på säger att du ändast använt dem 5% innan du vill ladda om.

Vad pentax själva själv säger om laddbara batterier (då menar jag de vanliga typ AA)(fotomässani nacka) som jag minns det:

Om du använder laddningbara batterier så orkar de inte med lika mycke eftersom de laddbara endast är på 1.2v och engångs batt är 1.5v.
Om du fotar med blixt (den inbyggda) kommer du att märka skillnaden ganska omedelbart när du kör med blixten kommer batt. ladda ur ganska snabbt. du märker det direkt genom att det tar längre tid för blixten att ladda upp. Med vanliga batt. kan du ta mer bilder i serie än laddbara.
Till de externa blixtarna så rekommenderar de vanliga batt för att du ska kunna ta snabbare bilder. Med laddbar blir det endast en bild i taget.

Men så illa som vår trådstartare har haft det har jag inte själv råkat utför.

Själv använder ja gps 2700batt. och laddare gp powerbank h500 och är nöjd när jag inte måste ha det där lilla extra. Men jag laddar ur dem innan jag laddar upp dem

Sen tycker jag att trådförfattaren ska ringa till tillverkan och fråga om något är knas med hans produkt, Reklamera skiten!

Min egen erfarenhet är att laddbara batterier ger mycket högre prestanda, både i kameran och gpsen. I den här tråden, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=12335,
förklaras varför det inte är så farligt att Ni-MH har lägre nominell spänning än "vanliga, under urladdning tappar de inte spänning lika snabbt.

Mikael

Tar mig friheten att kapa denna tråden lite...

Jag köpte idag 4st nya laddbara batterier, Varta AA 2700 mAh
Den gamla TechniSat-laddare indikerar inte när det är färdigladdat.
Den har 6 platser och det är angivet att den laddar med 90-120 mAh

Min fråga är, hur länge bör man ladda batterierna första gången, respektive sedan vid ”normal drift”.
Jag använder de till Garmin Colorado.

Först en kommentar till mitt urspungliga inlägg: felet berodde på att ett av batterierna var dåligt. Jag köpte ett 4-pack nya batterier - jag behövde två till ändå till min GPS - och märkte det dåliga med en penna. Nu funkar det finfint.

Tar mig friheten att kapa denna tråden lite...

Jag köpte idag 4st nya laddbara batterier, Varta AA 2700 mAh
Den gamla TechniSat-laddare indikerar inte när det är färdigladdat.
Den har 6 platser och det är angivet att den laddar med 90-120 mAh

Min fråga är, hur länge bör man ladda batterierna första gången, respektive sedan vid ”normal drift”.
Jag använder de till Garmin Colorado.

Mitt svar är att skaffa en multimeter. Det är ett använbart verktyg som kommer till pass lite då och då, varje man och kvinna ska äga en.

Ladda sen upp batterierna tills de är fulladdade enligt vad som är fullt för de batterierna. Mät polspänningen. Nästa gång de laddas upp igen, kontrollmät varje halvtimme tills du ser att de är fulla, dva har samma polspänning som du fick fram i det föregående steget. Nu vet du hur lång tid de behöver för att bli fulla. Om du använder batterierna i samma apparat varje gång kommer de att bli "tomma" - i själva verket bara delvis tomma, men med så låg utspänning att din apparat strejkar - vid samma värde på polspänningen varje gång. De kommer därför att behöva i stort sett exakt lika lång laddningstid varje gång. Sedan laddar du så långe i fortsättningen.

Hej GV.

Det är dumsnålt att vid nådens år 2008 fortfarande använda sig av en sk. "dum" laddare.

Du bör veta om de laddar 90 eller 120 mAh, mät.

Finns det ingen annan info om din laddare?
Laddar den bara AA, laddar den med 90 mAh med en eller två celler?, mindre med fler?
Hur många celler får du plats med?

Om dina celler är tomma, dvs 0,9 Volt under moderat last så kan du använda din laddare, om du har en apparat som är ett tiotal år yngre än din laddare så brukar dessa apparater slå av strömmen vid ca 1,0 Volt per cell vilket anses vara tomt för en NiMh cell.

14-16h med 0,1 C är standardladdningen som rekommenderas av batteritillverkarna,Om din laddare laddar med tex 90 mAh:
2700 X 1,6/ 0,90mAh = 48h
36h med 120mAh

Detta gäller både nya och när de har använts ett tag, en del tillverkare anser att cellerna är laddade vid 12h men jag har för mig att IEC standarden föreskriver 16h X 0,1 C vid kapacitetstest.

Polspänning utan last visar inte vilken den återstående kapaciteten är.

Det finns ett par tillverkare av testinstrument där kvarvarande kapacitet mäts, Ansmann Energy Check och ZTS Multi-Battery Tester™ (MBT-1) är några.

GV: Många celler med kapacitet med 2500 mAh och mer har nått gränsen och passerat den, dvs. de tål inte att tappas, de har en väldigt hög självurladdning, en del tappar all kapacitet inom nån vecka.
Detta gäller i stort sett alla tillverkare, en cell som har väldigt gott renomme är Maha Powerex 2700 mAh (AA).

Det bästa är att köpa LSD celler (Low Self Discharge), (precharged, motsv.), de introducerades av Sanyo med Eneloop i november 2005 och finns numer av i stort sett alla tillverkare.

Det gäller även här som vanligt att nonametillverkarna kan sälja sina celler utan att förlora så mycket om de EJ uppfyller sin kapacitet så köp av de största tillverkarna, Sanyo, Maha, Varta,osv.

Lånar tråden lite. Vad rekommenderas till AA/AAA-batterier idag då? Jag tycker att 800-900 låter mycket men förbrukar en hel del dyra batterier när jag tänker efter. GP Powerbank-reklamen har satt sig i skallen... Tips mottages tacksamt.

Lånar tråden lite. Vad rekommenderas till AA/AAA-batterier idag då? Jag tycker att 800-900 låter mycket men förbrukar en hel del dyra batterier när jag tänker efter. GP Powerbank-reklamen har satt sig i skallen... Tips mottages tacksamt.

Vad behöver du? 220 VAC in eller även 12 VDC? 12VAC är ett ”krav” för mig då jag ibland tillbringar flera veckor ombord på segelbåt utan tillgång till 220 VAC.

Priset på de vanligaste laddarna är för det mesta omvänt proportionellt mot laddningstiden, även om det finns undantag.

Jag köpte i våras en Uniross Sprint 15 för 150 SEK (REA ;) ) inklusive 4 st AA (LR6) NiMH på 2300 mAh. http://www.pcb.se/ItemInfo?itemId=1...0mAh+Ni-Mh;BLSHOP-1220013766333=926iiaqmc1rl7

Laddar mina 4 st Uniross AA ca 37 minuter. Mina GP på 2500 mAh tar några minuter längre att ladda. Visserligen är det långt ifrån de 15 minuter som reklamen utlovar men ändå den snabbaste laddaren jag äger. Men det är möjligt att man så småningom får betala priset för en kort laddningstid, i form av kortare livslängd på batterierna.

I och med att det är en fläkt i Unirossen så blir inte batterierna lika varma som i min ”1h GP laddare” som jag förut tyckte var snabb, så det är möjligt att batterierna inte tar så mycket stryk av hög laddningsström.
En > 5 år gammal recension på min GP laddare finns på http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1228&reviewID=3465#3465 .

Per

Hej niklaz.

Maha MH C-9000 är den laddare som är mångsidigast idag om vi räknar bort proffsladdarna från Cadex mm.

Den är framförallt skonsammare mot dina celler än någon "ultrasnabb" laddare som sliter på cellerna.

Du kan också konditionera, formera och mäta prestandan på dina celler med den.

Här är en recension på den:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16501

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg