Sökers: Batteriladdare

Jag är ute efter en laddare för batterier, modell AA. Anledningen är att jag har en och är missnöjd, åtminståne för kamerabruk.

Den modell jag har, en Vanson modell V-3150, duger ej. En digitalkamera, särskilt en systemare, behöver fulladdade batterier. De måste ligga på topp. Åtminståne min modell. När man dragit av ca 5% av den laddade elen börjar problemen. Jag köpte engångsbatterier i början, men efter tredje paketet gick jag till Clas i sjön och köppte en laddare.

Då började problemen. I början gick det bra, men för varje gång jag laddat batterierna fick jag korate batteritid. Nu senast kunde jag ta 4 (fyra) bilder, innan det var daggs att ladda om. Tydligen tåler inte batterierna att laddas om åter och åter när de nästan är fulla.

Så jag plockade fram de batterier som följde med kameran. De är alkaliska - billigaste sorten - och enligt tabellen i manualen kan man bara ta 30-60 bilder med den sorten innan de är slut. Jag har tagit över 230 bilder med de batterierna innan de blev så svaga att jag bara kunde ta två tre stycken mellan vilopauserna.

Alltså; var kan jag få tag på en batteriladdare som kan ladda upp batterier från 95% fulla, om och om igen, utan att de blir dåliga? Ni som har batteriladdare till era digitala systemkameror och är nöjda, vad har ni för modeller?

batterierna, inte laddaren?

Jag är ute efter en laddare för batterier, modell AA. Anledningen är att jag har en och är missnöjd, åtminståne för kamerabruk.

Den modell jag har, en Vanson modell V-3150, duger ej. En digitalkamera, särskilt en systemare, behöver fulladdade batterier. De måste ligga på topp. Åtminståne min modell. När man dragit av ca 5% av den laddade elen börjar problemen. Jag köpte engångsbatterier i början, men efter tredje paketet gick jag till Clas i sjön och köppte en laddare.

Då började problemen. I början gick det bra, men för varje gång jag laddat batterierna fick jag korate batteritid. Nu senast kunde jag ta 4 (fyra) bilder, innan det var daggs att ladda om. Tydligen tåler inte batterierna att laddas om åter och åter när de nästan är fulla.

Så jag plockade fram de batterier som följde med kameran. De är alkaliska - billigaste sorten - och enligt tabellen i manualen kan man bara ta 30-60 bilder med den sorten innan de är slut. Jag har tagit över 230 bilder med de batterierna innan de blev så svaga att jag bara kunde ta två tre stycken mellan vilopauserna.

Alltså; var kan jag få tag på en batteriladdare som kan ladda upp batterier från 95% fulla, om och om igen, utan att de blir dåliga? Ni som har batteriladdare till era digitala systemkameror och är nöjda, vad har ni för modeller?

Är du säker på att det är laddaren som är problemet?

Kand et vara batterierna, som lämnar otillräcklig kapacitet (byt till högre mAh-siffra) eller kanske batterier av annat märke har annan uraddningskurva som passar din energislukande kamera bättre.

Kan du göra inställningar på kameran som sänker förbrukningen (stänga av displayen vid vissa tillfällen)?

/Patrik

Kanske ett altenativ

Verkar lite konstigt, vad har du för kamera? Och hur "fina" batterier har du?
Min digitala (kompakt)kamera funkar knappt alls med alkaliska batterier, drar ur dem hur snabbt som helst men laddbara NI-MHbatterier funkar jättebra, har 1600 mAh(ganska klena alltså) och kan fota länge och väl.
Däremot sägs det ju att laddbara batterier inte mår så bäst av att småladdas kontinuerligt, så jag har en laddare som kan ladda ur batterierna. Den påstår sig oxå rekonditionera misshandlade batterier. Dessutom har den valbar laddström och går över till underhållsladdning när batterierna är fulladdade. Extrapris på clas i sjön just nu.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19443453

Mikael

PS
Om ett batteri blivit dåligt så får du ju väldigt dålig prestanda. Laddaren jag har laddar varje batteri individuellt och du kan se om ett enstaka batteri har tappat orken.
DS

För låg spänning?

Misstänker att du eller snarare din kamera behöver de 1,5 volten som alkaliska celler levererar. MH-ackar ger bara 1,24 volt per cell har jag för mig. Kanske är din digitalkompakt sparsmakad? Tror inte det är laddaren som är problemet men kanske är det dåliga ackar du har.

Låna ackar av en kompis därefter låna laddare. Byt en sak i taget och utvärdera. Sök också på nätet på din kameramodell kanske har flera råkat ut för samma problem.

Thure

Misstänker att du eller snarare din kamera behöver de 1,5 volten som alkaliska celler levererar. MH-ackar ger bara 1,24 volt per cell har jag för mig. Kanske är din digitalkompakt sparsmakad? Tror inte det är laddaren som är problemet men kanske är det dåliga ackar du har.

Låna ackar av en kompis därefter låna laddare. Byt en sak i taget och utvärdera. Sök också på nätet på din kameramodell kanske har flera råkat ut för samma problem.

Thure

Accarna har blivit sämre för honom med tiden, i början gick det ju bra, så jag tror inte det är den lägre cellspänningen som är problemet. Men om en acc dött så blir paketets spänning snabbt för låg.

Mikael

Jag tror också att det är minst ett batteri som är kasst.

Jag har köpt en batteritestare på Clas O. Förmodligen finns batteritestare också på Teknikmagasinet och på Kjell & Company.

Visten med en batteritestare är att den belastar batteriet med en ström, vilket inte en voltmeter gör.

Personligen har jag en GP batteriladdare. Anledningen att jag köpte just denna batteriladdare var att det var den första jag hittade som hade 12 VDC ingång. Jag tillbringar vissa semestrar med att segla och har då inte tillgång till 220 VAC.

Min recension (som är flera år gammal) finns på
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1228&reviewID=3465#3465

Per

tango
Batterierna har 2500 mAh, det högsta försäljaren i affären kunde uppvisa.
Jag vill inte pilla med inställningarna, det funkade bra förut, att göra kameran strömsnålare är fel metod.

Mikael_B
Jag har en Pentax K100D. En systemkamera alltså. Som drar på bra med ström.

thureb
Jag mätte batterierna efter att ha tagit 10 bilder sedan förra uppladdningen (fungerade bättre idag alltså) 1.45 Volt på alla utom ett som bara gav 1.35 volt.

Just nu lutar jag åt att ett batteri laddar ur fortare än de andra. Har dem på laddning nu och skall fota till de störtar sedan, därefter mäta upp dem individuellt. Har jag tur är det bara ett batteri som är kasst.

Skaffa en laddare som laddar cellerna individuellt. De flesta laddare laddar tyvärr minst två batterier i serie och är cellerna då olika laddade blir den ena aldrig helt uppladdad.

36-1841 på Clas O är en riktigt grym laddare, den laddar enskilda celler och kan dessutom ladda dem med olika ström. Eller ladda två celler med olika ström samtidigt som den "motionerar" den tredje cellen och testar kapaciteten på den fjärde.

Laddningsbara batterier brukar ha eget minne. Viktigt är därför att före laddning ladda ur batterierna.
Ojämna batterier skall ej brukas i samma paket.
Till en batteritörstig kamera behöver du flera paket med likvärdiga batterier.
Du måste kunna särskilja dina batteriindivider och paket.
Du bör hålla en laddarlogg.
Beroende på din noggranhet håller laddbara batterier olika antal laddningscykler. Det batterifirmor och reklam anger är alltid ett optemistiskt max...verkligheten är ngt annat. När du småskvätt in laddning i 2/3 laddade batterier har du själv försämrat batteriernas livslängd och kapacitet.
Ordning och reda och nya batterier så blir det nog fler bilder tagna.
En modern batteriladdare är guld värd.
//J

Thure

Vill bara säga att jag tror på thure, här är nog ditt problem.
Att ackarna fungerar bättre ibörjan, är normalt. De är bra ibörjan, sen normaliseras de till sist blir det kass.
Hoppas att utvecklingen löser detta, kör nästan bara med laddbara ackar, Vissa prylar kräver mer, där ibland kameror och framför allt blixtarna.

Hittade på Fotosidan

Sten Nolin skrev så här på fotosidan.se

"Jag hade problem i början med AA-batterier till min Pentax K100D med mina befintliga batterier som jag laddade i en lite behändig laddare.

Efter att ha insett att det behövdes individuell laddning gick det genast mycket bättre och efter inköp av Varta Power Accu 2700 mAh (giftigt gröngula) på CO går det mycket bra. De laddas i konkurrenten Duracells 1-timmesladdare som dock tar nära 2 timmar på sej med de här batterierna, och jag tar numera över 400 exponeringar med Pentaxen på en laddning.
"

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=83379&highlight=pentax+and+k100d

För övrigt har du fått ganska samstämmiga råd tycker jag, mycket tyder på en eller flera dåliga celler pga felaktig laddning, dels har du småladdat cellerna och dels har du en snabbladdare, verkar som den laddar med över 1 ampere om jag inte räknat tokigt, det sliter på batterierna. Titta på den laddare både Nermander och jag rekommenderat, det följer med nya batterier till den förutom alla andra finesser.

Mikael

PS
Vill bara säga att jag tror på thure, här är nog ditt problem.
Att ackarna fungerar bättre ibörjan, är normalt. De är bra ibörjan, sen normaliseras de till sist blir det kass.
Hoppas att utvecklingen löser detta, kör nästan bara med laddbara ackar, Vissa prylar kräver mer, där ibland kameror och framför allt blixtarna.

Detta spår tror jag inte på, dels har det funkat för honom tidigare, dels har tusentals människor laddbara batterier i sina kameror
DS

Senast ändrad:
Rätt av er jag läste inte tråden ordenkligt. Så här kommer annat svar ev egen erfarenhet.
Passa dig från att överladda dina batterier. Så som att lämna dem kvar i laddaren övernatten. Det funkat om man vet att laddaren slutar ladda när den påstår att den är klar, vilken den inte gör oftas. Jag har dödat mina pentax batterier på det sättet. fyra stycken innan de berättade detta för mig.
Kan vara dit problem också eftersom på säger att du ändast använt dem 5% innan du vill ladda om.

Vad pentax själva själv säger om laddbara batterier (då menar jag de vanliga typ AA)(fotomässani nacka) som jag minns det:

Om du använder laddningbara batterier så orkar de inte med lika mycke eftersom de laddbara endast är på 1.2v och engångs batt är 1.5v.
Om du fotar med blixt (den inbyggda) kommer du att märka skillnaden ganska omedelbart när du kör med blixten kommer batt. ladda ur ganska snabbt. du märker det direkt genom att det tar längre tid för blixten att ladda upp. Med vanliga batt. kan du ta mer bilder i serie än laddbara.
Till de externa blixtarna så rekommenderar de vanliga batt för att du ska kunna ta snabbare bilder. Med laddbar blir det endast en bild i taget.

Men så illa som vår trådstartare har haft det har jag inte själv råkat utför.

Själv använder ja gps 2700batt. och laddare gp powerbank h500 och är nöjd när jag inte måste ha det där lilla extra. Men jag laddar ur dem innan jag laddar upp dem

Sen tycker jag att trådförfattaren ska ringa till tillverkan och fråga om något är knas med hans produkt, Reklamera skiten!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg