Söker rump råd av experter.

-Patric-; sa:
Hur är det med "nötterna" jag har hört att överdrivet cyklande och ridande ökar risken för sterilitet KRAFTIGT! Ligger det något i det?

(GEL-överdrag funkar rätt bra annars)

Well, en studie utförd vid universitetssjukhuset i Inssbruck (Österrike) http://www.radiology2.at/eng/mountainbike/information.html har visat att MTB-cyklister (!) som cyklar över 2 timmar om dagen, 6 dar i veckan i över 7 år (!!!) får sämre fertilitet genom 1) för stor och långvarig belastning på de ädla delarna och 2) för hög temperatur på samma ädla delar (nötterna ska hållas svala för bästa produktion - hence deras externa läge på kroppen).

För den som är verkligt oroad över detta och ligger i riskgruppen (någon här?) är rekommendationen: Kör näck på sadeln, på en sadel med hål i mitten så att de ädla delarna kan placeras löst hängandes i detta hål. Någon som är hugad? På nästa tävling kanske? ;)

/ G
 
tigertamjaren; sa:
-Patric-; sa:
Hur är det med "nötterna" jag har hört att överdrivet cyklande och ridande ökar risken för sterilitet KRAFTIGT! Ligger det något i det?

(GEL-överdrag funkar rätt bra annars)

Well, en studie utförd vid universitetssjukhuset i Inssbruck (Österrike) http://www.radiology2.at/eng/mountainbike/information.html har visat att MTB-cyklister (!) som cyklar över 2 timmar om dagen, 6 dar i veckan i över 7 år (!!!) får sämre fertilitet genom 1) för stor och långvarig belastning på de ädla delarna och 2) för hög temperatur på samma ädla delar (nötterna ska hållas svala för bästa produktion - hence deras externa läge på kroppen).

För den som är verkligt oroad över detta och ligger i riskgruppen (någon här?) är rekommendationen: Kör näck på sadeln, på en sadel med hål i mitten så att de ädla delarna kan placeras löst hängandes i detta hål. Någon som är hugad? På nästa tävling kanske? ;)

/ G

Kollade på din länk. Fertiliteten var inte undersökt. Däremot hittade man ganska mycket förkalkningar i pungen hos de synnerligen aktiva cyklisterna och även en del andra avvikelser i anatomin jmfrt med en kontrollgrupp när man undersökte med ultraljud.

Man bör akta sig för att sprida liknande rykten på internet utan att kolla grunddata.

Man bör också väga de otvetydiga positiva hälsoeffekterna med cykling mot eventuella risker för försämrad sexuell och fertil förmåga. Givetvis bör man skaffa sig själv en cykel som inte bidrar till försämrad känsel i skrevet.

Thure
 
Avhyvling?

Kör näck på sadeln, på en sadel med hål i mitten så att de ädla delarna kan placeras löst hängandes i detta hål. Någon som är hugad? På nästa tävling kanske? ;)

/ G

Och hur kul är detta om man måste tvärnita eller råkar köra på en rot eller trottoarkant??? Termen "avhyvling" ligger nära till hands...

/Joakim
 
U Nuts?

Ni är helt fel ute! den farligaste biten av cykeln
är heltklart överröret (även känt som pungkrossaren,)
Frågan är ju hur ofta alla cyklister i testerna halkade av sadeln och "rode it the hard way"?
 
I går var jag ute på en lite längre cykeltur för första gången på ett par månader och idag kan jag säga att det inte var skönt att äntra sadeln igen. Det brukar dock ge med sig efter ett par gånger och med ett par cykelbyxor under dom vanliga byxorna så brukar jag inte uppleva några problem när man härdat ändalykten. Testa det och byt kanske till en sadel som passar dig.

/David
 
thureb; sa:
Något är fel i ditt sätt att cykla. Det kan vara så enkelt som att sänka sadeln eller höja styret för att kunna sitta med mindre belastning på den del av baken som ger dig problem. Låna någon bra cykelbok på biblioteket och analysera hur du sitter själv. Jag tror inte att lösningen är bara cykelbyxor eller gelsadel.

Låna en cykel med mindre ram. Variera hela tiden din position för att minska statisk belastning.

Kolla också gamla trådar om liknande problem. Här är en http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18690

Lycka till jag tror att du hittar en perfekt lösning med lite ihärdighet.

Thure

Det var ett bra förslag, det skall jag genast testa. Sedan lät blöjan (som någon annan förslog) som ett bra förslag, men jag tror att det var ett annat ord för någon slags stoppning man har i backen för att lättare glida på sadeln, men risken finns då att det blir obehaglit att gå istället.

Sedan har olika kläder olika syften och hade cykelkläder vart så bra i skog och mark hade vi nig sett millitären springa omkring i skogen med kamofärgade cyckelbyxor :)

Det var även kul att det kom så många olika förslag och länkarna var mycket bra att läsa igenom.
[Ändrat av kenny_lex 2004-04-16 kl 12:45]
 
Det kom dessutom en italiensk undersökning för något år sedan som visade på ökad potens i samband med cykling (eller om det var fertilitet). Ids inte leta fram länken. Det viktiga i sammanhanget är att förstyå att det alltid går att framställa olika saker beroende på utgångspunkt och frågor (hmm... Känns som om vi diskuterat detta förut)

Ett par tajta cykelbyxor med stoppning (blöjja) i hjälper långt tillsammans med råden om sittställning.

Kolla Vento på cykelcity. Billiga och håller länge. Det finns många som cyklar i valfri "överdragsbyxa" och har tajt "riktig" cykelbyxa under så du behöver inte känna dig ensam.

/Mattias
 
thureb; sa:
Kollade på din länk. Fertiliteten var inte undersökt. Däremot hittade man ganska mycket förkalkningar i pungen hos de synnerligen aktiva cyklisterna och även en del andra avvikelser i anatomin jmfrt med en kontrollgrupp när man undersökte med ultraljud.

Man bör akta sig för att sprida liknande rykten på internet utan att kolla grunddata.

Man bör också väga de otvetydiga positiva hälsoeffekterna med cykling mot eventuella risker för försämrad sexuell och fertil förmåga. Givetvis bör man skaffa sig själv en cykel som inte bidrar till försämrad känsel i skrevet.

Thure

Hallå, hallå Thure, nu tycker jag att du är lite väl ogin. Så här sade Dr Frauscher till UPI:

"We were surprised that the motility (spontaneous movement) of the sperm and sperm count were reduced in the mountain bikers and only the mountain bikers," said Dr. Ferdinand Frauscher, head of the department of uroradiology at University Hospital, Innsbruck, Austria. "Based on our findings, we believe that extreme mountain biking results in semen alteration, which may have an impact on fertility." ( http://www.upi.com/view.cfm?StoryID=20021202-124357-7021r )

Enligt UPI sade forskarna, "Compared to non-cyclists, mountain bikers register less than half the sperm count and less sperm movement".

(Läste först denna nyhetsartikel, men länkade direkt till studien (/källan) för att ge läsaren (du!) en chans att kolla in studien direkt istället för en nyhetsartikel.)

Sprida rykten, pyttsan!

Nåt som var rena sköjet däremot var ju givetvis rekommendationen med näckkörning på sadeln (därav smilfinken). Undvik!!! ;)

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Hallå, hallå Thure, nu tycker jag att du är lite väl ogin. Så här sade Dr Frauscher till UPI:

"We were surprised that the motility (spontaneous movement) of the sperm and sperm count were reduced in the mountain bikers and only the mountain bikers," said Dr. Ferdinand Frauscher, head of the department of uroradiology at University Hospital, Innsbruck, Austria. "Based on our findings, we believe that extreme mountain biking results in semen alteration, which may have an impact on fertility." ( http://www.upi.com/view.cfm?StoryID=20021202-124357-7021r )

Enligt UPI sade forskarna, "Compared to non-cyclists, mountain bikers register less than half the sperm count and less sperm movement".

(Läste först denna nyhetsartikel, men länkade direkt till studien (/källan) för att ge läsaren (du!) en chans att kolla in studien direkt istället för en nyhetsartikel.)

Sprida rykten, pyttsan!
/ G

Den länk du gav handlade inte överhuvudtaget om spermaprov så mitt uttalande ovan står jag för. Vad gäller den andra länken du ger ovan så går den inte till någon publicerad vetenskaplig artikel vad jag kan se.
Det är stor skillnad mellan spermaprov och fertilitet. Det räcker med ett juste ägg och en juste spermie för att det ska bli graviditet. Varje ejakulat innehåller ett antal miljoner spermier.

Men visst är det viktiga saker vi diskuterar.

Thure
 
Här är lite tips om långcykling:
Som nämnts tidigare, ställ in sadeln rätt så att den passar dig, rätt höjd och vinkel. Sadeln behöver inte vara rak och horisontell inställd med ett vattenpass. Många föredrar en lätt skålad sadel som lutar någat framåt. När sadeln har rätt inställning och du hittat en sadel som passar dig känns allt rätt och du märker inte av den. Det går ofta bra även att hitta billiga sadlar med bra form. Vid svåra sittproblem kontakta erfarna cykelhandlare som sysslar med cyklar till tävlingscyklister och avancerade motionärer.

Korta turer upp till ca 5 mil:
Du kan cykla i vanliga kläder, men cykelbyxor höjer komforten. Blir du öm i baken trots rätt inställd sadel så beror det troligen på att du är ovan och otränad. Med ökat cyklande härdas baken och den ökande muskelmassan gör att du sitter mjukare utan att bäckenbenets sittknotor tar i.

Turer över 5 mil.
Kör med cykelbyxor med skinn (sån där blöjlik grej) utan att använda kalsonger. Sömmarna på underkläder och överdragskläder ej avsedda för cykling ger ofta skavsår.

Turer över 10 mil:
Nu är det risk för babianbak. Att sitta i flera timmar på en sadel i svettiga cykelbyxor och nöta irriterar huden. Använd vasselin eller någon annan bra salva för att skydda huden på sittytorna från vätan.
 
Freaks

Så har vi en tråd som innehåller MTB, sperma och vaselin? nice..Annars dom över lägset bästa cykelbyxorna är självklart Enduras,(från cykelcity)
outslitliga snygga och schöna fast du skulle kunna sy i ett skinn i dina arme brallor, finns ju att köpa lösa...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
welerd Oerfaren söker sällskap Långcykling 0
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
Malin Rendahl Söker cykelpartner Moskva - Peking 6 mån Långcykling 14
kronan83 Söker resesällskap Långcykling 11
quincampiox Jag söker en bra cykel online-shop Långcykling 5
Drifter Söker tips om lätt, billig XC ram Långcykling 0
dirty harry Söker erfarenheter av T.Fåglums cyklar Långcykling 0
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
avslutad160118 Råd om cykelköp Långcykling 36
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
Glittersprej Goda råd (och gärna sällskap) sökes! Långcykling 3
jellyfish tips och råd att undvika stöld! Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
negothian Råd för ny cykel Långcykling 4
boija Tränings råd...??? Långcykling 4
heinzehlers Ny i mekartagen och behöver råd... Långcykling 1
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
pergit Expert råd önskas av två amatörer! Långcykling 35

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg