Det är vad du vill ha och vad du vill betala som avgör
Samt i viss mån hur mycket du vill bära.
M/90 avråder jag bestämt från, tunga och inget bra att sitta i, andas inte och kondensen blir ett bekymmer.
Signi har jag själv och är mycket nöjd med. Jag har kompleterat mina med ett par fastsydda hänslen av bred kahyscha(gummiband), så kan de ventilera bättre runt magen och ryggen när man måste gå i dem. De hela blixtlåsen är fina både för påtagandet/avtagagandet, men framför allt för ventilationsmöjligheterna. Tyvärr innebär långa blixtlås vikts- och volymökning.
När det regnar har jag gått i kortkalsonger under upp till +långfillingar o byxor. De håller tätt i regn t o m vid mc-åkning och det är det inte många X-tex byxor som gör. De fungerar utmärkt som rastbyxor på vinterfjället.
Jag har även sedan många år brukat ett par Taiga med halvlånga blixtlås, 3-lagers. Sitter bra, men prasslar mera, inte så lätta av och på som Signi.
Jag planerar köpa ett par tunna 2-lagers för liten packvolym och låg vikt. Räknar med att behöva kompletera även dem med hängslen.
Så vad du än köper tänk på att du skall kunna ta av och på dem i skitväder med mycket kläder under, t e x vintertid. Kan du hantera knappar och blixtlås med tumvantar på?
Är de tillräckligt rymliga för att sitta i och sera sig i, pröva! Med maximal dress under.
Har de fickor för näsduk o plastpåse (jägarsnus/bär)? Har du lust att bära dem? Har du råd med dem?
Go tur
Johan K