Vi närmar oss en gränsdragning...
mgullo; sa:
[...]
vår Försvarsmakt prånglar ut mängder med materiel inklusive uniformer till allmänheten genom olika överskottsförsäljningskanaler? Påverkar inte det resonemanget en aning? Jag menar; om Försvaret självt vore intresserade av att deras symboler inte ska missbrukas skulle det väl finnas strikta regler om vilka som får använda dem?
[...]
Hej Magnus "mgullo" och Johan "joru" m fl!
Jo. Citatet ovan beskriver alldeles uppenbart ett problem. Åtminstone i förhållande till min personliga uppfattning om just uniformen och dess budskap eller värde som symbol.
När det gäller övrig materiel med (eventuellt) symbolvärde: utbildnings-tecken, baskrar, knivar etc, så har det visserligen gått inflation inom myndigheten, men stöter man på dessa utanför det militära så har jag inte sett det som ett problem på samma sätt. Olika utbildningstecken på rygg-säck eller friluftsjacka markerar möjligen gemenskap. Och basker är det ju ingen klok människa som bär!
Knivar i sig är inget problem. Det är först när folk springer omkring med små svärtade Asterix-svärd i byxbältet
iförd uniform, som jag ser problemet.
Uniformen har, precis som nationsflaggor etc, en annan laddning. Och jag skulle önska att den laddningen, i vårt land, var positiv i största möjliga utsträckning. Därmed inte sagt att alla måste gilla försvaret eller att pacifister har fel.
När det kommer till försäljning av "bruksmateriel" som cyklar, spadar, hinkar, fältkök, reservdelssatser etc, så uppfattar jag inte det hela som ett förtroendeproblem. Det militära kollektivets rykte och anseende har mer att göra med vapen och uniform, än tält, yxor och traktorer.
Jag ser inte heller något större problem med att militären i sin tur använder civil materiel. Oaktat om det nu är Råttefellas eller Volie snö-spadar, eller Haglöfs, Berghaus, SACCI eller Norröna ryggsäckar. Dels är detta ett sätt att formellt eller informellt testa ny materiel, dels är det ett sätt att uppgiftsanpassa förbandens och enheternas utrustning. (Resone-mang om militära alternativ framtagna av FMV ger jag mig inte in på. Inte heller de civila tillverkarnas roll inom försvarsindustrin och eventuell delaktighet i krigshandlingar!)
...skrivet i all hast och rödaste rappet, så hoppas jag att detta nyanserar min tidigare tanke.
Vänligen,
Claes
PS. Nu är jag definitivt
off topic. Ursäkta. DS.
[Ändrat av Tovetjaern 2002-05-31 kl 10:40]