Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :)

Det finns två saker (tycker jag) som gör att militär bakgrund värderas lite extra.

- Det är lite häftigare att kunna säga att man genomgått Canadian Forces Survival Training School Arctic Survival än att nämna att man är sociolog och forskar i gruppsammansättningar under Kongemosekulturen. Vi har alltid fascinerats av de som lever lite ”on the edge” och vi förknippar SAS, Légion Étrangère och FJS med upplevelser som *vi själva aldrig kommer i närheten av. Man kan sitta och oja sig över att det är så men det är så. ;-)

- Militären har en fördel, varje år kommer det ett antal rekryter som i vissa fall får genomgå överlevnadsutbildning. Det gör att man under en period av år har tillgång till ett bra material att bedriva undersökningar på, man kan se vad som fungerar och hur människor reagerar. Dessutom är det i det civila svårt att få folk att ställa upp på de i vissa fall ganska extrema påfrestningar man utsätter soldater för. Såvida man inte lovar dem möjligheten att vinna 500000 och femton minuter i TV förstås...

Bara mina tankar, jag är inte helt promilitär om man nu får det intrycket av detta inlägg.

*Med vi menar jag förstås de andra, JAG har naturligtvis en omfattande erfarenhet av extrema upplevelser...

varför det är så förstår jag med men jag tycker inte att det borde göra så stor skillnad, kunskapen bör bära sig själv. det är lite därför "överlevnadsträning" har fått en MÖP stämpel och till exempel SÖS under många år bara antog medlemmar som gått deras kurs eller blev antagen via personliga referenser. "bushcrafting" är ett satans bra ord för friluftstekniker som inte har militär klang, tyvärr finns inget bra svenskt ord..

"Vi" sekterister finns ofta inom alla mänskliga aktiviteter....tyvärr. Men den som är öppen och vill lära sig får oftast kravlistor i retur innan tillträde beviljas.....
Just överlevnadskunskap borde ju inte omfattas av det här, men jag minns i mitten på åttiotalet aspirerande, engagerade unga människor som beklagade sig för att SÖS var utanför deras ekonomiska räckvidd.....

"Bushtuckerman"

Jag har varit i australien..och.där kom jag i kontakt med en stencool snubbe...som kallar sig "The Buschtuckerman".... hans filmer går också att köpa....men du behöver en regionsfri dvd-spelare...... har ingen hänvisning på hemsida eller annat..... men sök på nån australiensk sida, så lär du hitta han.... det är givetvis fokuserat på överlevnad i australien...men där har du ju det mesta....!

(Buschtucker - skogsmat...)

91:an Karlsson

jag vill nu ha mer tips på Bra Serier & Filmer för det är det tråden skall handla om, i stället för diskutioner hur de igentligen gör när de sover där ute eller inte :) serie som serie film som film informationen de visar är det som är det viktigaste, tycker då jag iaf

En oerhört bra serie om överlevnad var de 6 (tror jag) bilagor som fanns med i tidningen 91:an Karlsson i mitten (tror jag) av 90-talet. Man hade kollat Arméns handbok överlevnad och gjort en suverän "kurs" av detta. Kan kanske fås tag på via 91:ans förlag. Rekommenderas.

jag fattar inte heller varför det är så viktigt med militär bakgrund när det gäller överlevnad, till o med källman har vid ett par tillfällen friserat sin militära bakgrund av någon anledning, precis som hans kunskap inte bär sig själv?

Får man "hänga" ut personer på detta sätt? Skrapar man på ytan hos andra svenska väldigt kända militära överlevare så ser man nog en hel del oxå, som inte riktigt stämmer. Eller hos de flesta troligen.

Får man "hänga" ut personer på detta sätt? Skrapar man på ytan hos andra svenska väldigt kända militära överlevare så ser man nog en hel del oxå, som inte riktigt stämmer. Eller hos de flesta troligen.

Hänga ut, det beror på vem man pratar om, vilken källman tycker du att vi pratar om? jaja, någon av de 2-3000 källman i Sverige handlar det nog om..

det gällande "andra" saker om andra "kända" militära överlevare handlar mer om historier som spridits av andra än Mj Fält själv, det är en väsentlig skillnad på att frisera sanningen om sig själv och att andra skapar myter som inte stämmer.. för det är väl Fält vi pratar om.. NEJ!! JAG SA HANS NAMN.. *tittar runt efter SÄPO i följe med datainspektionen*

Les Hiddins

Jag har varit i australien..och.där kom jag i kontakt med en stencool snubbe...som kallar sig "The Buschtuckerman".... hans filmer går också att köpa....men du behöver en regionsfri dvd-spelare...... har ingen hänvisning på hemsida eller annat..... men sök på nån australiensk sida, så lär du hitta han.... det är givetvis fokuserat på överlevnad i australien...men där har du ju det mesta....!

(Buschtucker - skogsmat...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Les_Hiddins

http://www.australiantelevision.net/btm.html

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg