Kanske borde du fundera varför du får ont av enkla ryggstöd? En anledning kan vara att du sitter för hopsjunken och lutar mycket mot ryggstödet. Då låser du ryggraden i en böjd/kutryggig form som inte är bra för paddlingen.
Om du sitter med rak rygg så ökar rörligheten och du paddlar effektivare oavsett vilken typ av paddling du håller på med. Prova det först och kanske tom ta bort ryggstödet helt en gång.[/QUOTE
Hej Erik!
Du har iofs rätt i det du skriver och jag vet att det för paddeltekniken är värdelöst med stora ryggstöd och luta sig bakåt. Har provat olika lösningar i drygt 10år till o från på olika kajaker som jag ägt eller hyrt. vana paddlare brukar ju föredra enkla sitsar o små svankstöd, men jag paddlar bara sporadiskt o har väl inte rätt kroppsform för att sitta i 90 graders vinkel längre stunder utan ryggstöd.
Idag satt jag i en Prijon Marlin (prilite), näst bäst efter point65 five o five ovan, men plus att man sitter mer upphöjd. Såklart är själva kajaken betydligt bättre i sin helhet, smal o troligen lättdriven. Någon som har provat denna? sitsen är nog samma men har aldrig sett eller suttit/paddlat den.
http://www.point65.se/produkt/5081/seacruiser.html