Söker en bra skjorta till vandring bl a...

Tack för era svar och tips:)

Haglöfs Saba, Bergans Bjorli och Craghopper-skjortorna såg riktigt bra ut.

Vad gäller rena polyester-skjortor så är jag lite kluven. Du luftar och torkar bra men sen är det det där med lukten, som säkert blir värre på vissa än andra. Och hur är det med hållbarheten?

Tipset om att ev myggmedel kan skada polyester-skjortor var en nyhet för mig. Tack. Brukar ofta hellre spruta myggmedlet på kläderna istället för direkt på huden då jag helst undviker kemikalierna, så det tipset var värdefullt.

Får ta och leta vidare efter bra skjortor i 65/35-blandning. Handlar gärna från ITAB men deras skjortar var enbart i 100% bomull.

Ska också rikta in mig på ljusare tyger, mot myggen då. Nackdelen är att smutsen syns fortare men det kan det vara värt. En annan fördel är att ev fästingar upptäcks tidigare...

/ Mattias

Craghoppers gör ju även Bear Grylls kläder. Skjortan och byxorna är mycket uppskattade även av de som tycker illa om varumärket Bear Grylls.

En av skjortorna skall enligt uppgift vara behandlad med myggmedel. Dessutom ljus.

Tänkte passa på att återknyta till denna tråd.

Fortsatte mitt sökande och till slut så föll mitt val på en skjorta från ITAB.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17430&plats_id=1484
Den är gjord i 70/30 bambu/bomull och jag tyckte att för det överkomliga priset så var den värd ett test. Den har snabbt blivit min favorit-skjorta!!!
Så oerhört skön att bära. Luftig, mjuk och mycket behaglig. Jag har aldrig varit något fan av att bära skjortor hemma till vardags (knappt fest heller för den delen) och har aldrig tyckt om att ha ärmarna nerkavlade, men denna skjorta ändrade verkligen på allt detta.
Nu bär jag den så ofta jag kan och jag kommer absolut att köpa fler.

Kvalitén verkar vara bra. Har dock inte hunnit tvätta den än. Lite trådar som jag pillat eller klippt bort. Bra detaljer och en supermysig yta på tyget. Två tummar upp!

/ Mattias

Va bra att du hittade nåt du blev nöjd med! Bara så du vet; har man en gång fastnat för skjortor så går man aldrig tillbaka till något annat.;)

Craghoppers gör ju även Bear Grylls kläder. Skjortan och byxorna är mycket uppskattade även av de som tycker illa om varumärket Bear Grylls.

En av skjortorna skall enligt uppgift vara behandlad med myggmedel. Dessutom ljus.

Oroar mig lite för behandlingen med tanke på varningen för gifter i plaggen, samtidigt som den lockar.
Någon som vet vad det är för behandling skjortan genomgått?

Jag har köpt mina skjortor på loppis. Matrial i typen 60%polyester 40%bomull. Men även där finns det kvalitets varianter, dvs mer eller mindre tättvävt. Jag brukar springa efter dom mer tättvävda. Prova genom att blåsa med munnen genom tyget. Dom brukar hålla myggen ute. Sen syr jag själv på en huva. Bra både mot blåst och mygg. Och som andra sa, skaffa en ljus skjorta. Myggen tycker om mörka ytor.
Kjell

Tänkte passa på att återknyta till denna tråd.

Fortsatte mitt sökande och till slut så föll mitt val på en skjorta från ITAB.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17430&plats_id=1484
Den är gjord i 70/30 bambu/bomull och jag tyckte att för det överkomliga priset så var den värd ett test. Den har snabbt blivit min favorit-skjorta!!!
Så oerhört skön att bära. Luftig, mjuk och mycket behaglig. Jag har aldrig varit något fan av att bära skjortor hemma till vardags (knappt fest heller för den delen) och har aldrig tyckt om att ha ärmarna nerkavlade, men denna skjorta ändrade verkligen på allt detta.
Nu bär jag den så ofta jag kan och jag kommer absolut att köpa fler.

Kvalitén verkar vara bra. Har dock inte hunnit tvätta den än. Lite trådar som jag pillat eller klippt bort. Bra detaljer och en supermysig yta på tyget. Två tummar upp!

/ Mattias

Lycka till. Bomull torkar inte så där fort och bambu nästan inte alls. Prova ordentligt innan du ger dig ut. Bambu är samma sak som viskos, vilket i sin tur är sånt man har i disktrasor för att det suger mycket vatten och är billigt.
Kjell

Jag har köpt mina skjortor på loppis. Matrial i typen 60%polyester 40%bomull. Men även där finns det kvalitets varianter, dvs mer eller mindre tättvävt. Jag brukar springa efter dom mer tättvävda. Prova genom att blåsa med munnen genom tyget. Dom brukar hålla myggen ute. Sen syr jag själv på en huva. Bra både mot blåst och mygg. Och som andra sa, skaffa en ljus skjorta. Myggen tycker om mörka ytor. Kjell
Jag gör exakt likadant, med undantag för påsydd huva :). Det blir antingen loppis eller pappas garderob, där går att hitta skyhögt högre kvalitet på både tyger och sömmar än det mesta nyköpt. Naturvitt rules, vad gäller färgval ;).

Skjortan du/ni letar efter heter Salo LS från Haglöfs.

Använder den så gott som dagligen nu och kommer garanterat ha den under sommarens strapatser. Det bästa är, förutom den rekordsnabba torktiden, de odörhämmande materialbehandlingen som verkligen fungerar, även efter ett antal tvättar.
Sömmarna ligger lite längre bak på axlarna för att minimera skav från ryggsäckens axelremmar.

Smarta fickor, superbra ventilation både i armhålor och på ryggen, skortärmar som går att knäppa fast i uppkavlat läge och så är den snygg också!
Plagget är värt varenda öre.

Salo satt väldigt bra med underställ under. Tvekar lite då den är 100% syntet och jag gillar att elda... Känns som att minsta glödsprätt så blir det hål men jag kan ha fel. Någon erfarenhet där Raul?

Salo satt väldigt bra med underställ under. Tvekar lite då den är 100% syntet och jag gillar att elda... Känns som att minsta glödsprätt så blir det hål men jag kan ha fel. Någon erfarenhet där Raul?

Än så länge har jag inte brunnit upp p.g.a detta ;)
och inte heller då jag suttit vid elden i annat syntetplagg, såsom GoreTex el. motsv.

Skämt åsido, jag vet vad du menar. Är dock osäker på hur eldbefängt just detta syntetmaterial är. Ordinarie försiktighetsåtgärder gäller tills annat anges :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Theta Söker kängkrokar Kläder 8
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
Str85 Söker regnbyxor med specifika önskemål Kläder 1
waltruz söker prisvärd skidbyxa Kläder 15
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
aksello Söker skräddare i stockholm som kan skalplagg Kläder 5
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
såg Söker efter en Slokahatt eller en Rallarhatt Kläder 2
a00n Söker färgglada vandringsskor Kläder 6
totte Söker trekvartsshorts för klättring och vandring Kläder 5
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10
tokv41 Söker med ljus och lykta efter.. Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
fiddeliten Söker märke? Kläder 2
Brunte Söker kängor för varmt klimat Kläder 1
Retrovirus Söker regnbyxa - tips någon? Kläder 13
Shagal Söker overaller i kamouflage Kläder 11
thureb Efterlysning av bra kortärmad skjorta med stora blixtlåsfickor Kläder 8
Person93 Funktionell skjorta Kläder 18
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
B.M.F Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag Kläder 55
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
JuanMP T-shirt, skjorta för vandringen? Kläder 2
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
action2 Skjorta Traveller Kläder 1
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
Maskros444 Sval och myggtät skjorta? Kläder 1
Nanobell Snabbtorkande skjorta? Kläder 7
henan Fjällrävens skjorta "Protector"? Kläder 0
Vindtät skjorta? Kläder 2
UnderEnTarp Hjälp att hitta breda gympaskor till min sambo! Kläder 6
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg