Lantmäteriets
Jag har provat olika kartböcker och har synpunkter. Visserligen har jag inte uppdaterat på ett par år, men jag tror att mina synpunkter fortfarande gäller.
M:s kartbok har bra kartor, med det mycket viktiga undantaget att man använder en gulgrön färg för att markera öppen mark. Det är visserligen helt enligt modern kartstandard, men när man sitter i bilen och har dåligt ljus går det inte att se skillnad mellan skog och äng. Jag tycker att det är en mycket viktig aspekt, för åtminstone jag väljer hellre en lågot längre väg som går i öppna landskap. Att se skillnaden mellan skog och äng är också det enklaste och snabbaste sättet att orientera sig på när man är ute och kör.
Själv använder jag Lantmäteriets Stora Sverigeatlas, som åtminstone i min ett par år gamla utgåva använder vit färg för öppen mark, Annars är det exakt samma karta som i M:s kartbok.
En annan fördel tycker jag att formatet är. Lantmäteriets atlas har kartsidor som är ca 28 x 38 cm stora, d v s dubbelt så stora som hos de flesta konkurrenterna. Det ger klart bättre överblick. Ett uppslag blir alltså omkring 38 x 56 cm stort.
Åtminstone i min utgåva från 2003 använder man RT90 som rutnät, vilket passar förträffligt ihop med en GPS.
En annan kul grej med kartboken är att man får med särtryck ur gröna kartan kring ett femtiotal större tätorter. Dessa särtryck är ca 26 x 35 cm stora.
Jag har faktiskt sett en variant av atlasen avsedd för militären. Då hade man valt att stoppa med grönsakskartor över viktiga militära orter istället.
Min version har ringbunen rygg, så den är enkel att använda. Som ett exempel på hur stor yta som täcks in av ett uppslag kan man ta Närke/Sörmlandssidan, som sträker sig från Lindesberg i övre vänstra hörnet ner till Trosa i nedre högra.
AndersLj