Jag hittade ett på loppis igår som är slående likt ovanstående Caravan-tält dock är mitt utan märkning så jag är inte säker på vad det är. Det är ett gammalt SGU-tält (Statens Geologiska Undersökningar) och dom sålde ut såna under 90-talet till privatpersoner. Mitt tält fick jag för en femtilapp och jag tror att det ska gå att använda som jag tänkt efter lite moddningar. Det största felet med mitt tält är att det är meningen att man ska sätta upp innertältet först och sedan lägga på ytterduken. Eftersom det endast funkar under dagar med uppehåll så måste jag modda tältet en del. Jag har satt fast linor mellan ytterpunkterna på yttertältet så att jag kan sätta upp det först. Sen ska jag sy fast någon form av fästpunkter i ytter- och innertält så att det blir lätt att haka fast innertältet i skydd under yttertältet.
Om det funkar som det är tänkt så har jag då ett tält där gåstavarna går att använda som tältstänger, det har dubbla absider med varsin ingång och det är inte heller speciellt tungt. Innertältet väger 832 gram och yttertältet väger 696 gram. Totalt 1528 gram. Då tillkommer tältspik samt att det nog blir liiiiite tyngre efter de moddningar jag tänkt göra.
Lysande, lätt tält med tanke på årgången, kommer att fungera perfekt för dig.
Du kan sy ett nytt innertält i lättare material eller bara byta gavlarna till mesh (No-See-Um) och golvet (som nog är den tyngsta delen), du kan nog minst halvera den vikten.
Har du testat med vattenspridaren än?