Hej
Vi har både den som du har och "småsyskonet" Little star till våra barn.
Little star har använts ner till -17grader! Barnen har gått på dagis där de sover ute året runt. Nedre temperaturgräns är satt till -17, fröknarna som står med där ute har skoteroverall och supertjocka stövlar... Barnen har då haft fleeceunderställ, sockar, mössa, vantar och legat i vagn, dvs hyfsat vindskyddat på liggunderlag och ullskinn. Jag nojjade ganska mycket över att grabben skulle frysa sin första vinter i säcken som 1,5åring. Jag hämtade honom direkt ur vagnen en gång när det var -15 och han kändes nästan för varn, varm å go om fötterna till och med. Efter det slutade jag oroa mig för barnen...och tyckte lite mer synd om fröknarna.
Starlight express har vi hittills testat ner till -5grader, i tält (HB Kaitum), i Mälardalen. Grabben hade på sig tunt underställ (typ McKinley), sockar och mössa. Han väckte mig på natten för att det var för varmt. Så av med mössa och långkallingar. Sen sov han resten av natten utan problem. Som jämförelse sov jag i en "angel fire" frånMarmot med t-comf på -6. Jag frös inte heller men var kall om näsan...
De här två säckarna skulle jag utan problem ta med till barnen vid sommarfjällvandring! Vi ska upp till Jämtlandstriangeln i mitten av juli och då hänger de med, både barn och sovsäckar
Sen är det ju så att alla barn är olika. Jag har bara två att jämföra med; en nu 8-årig grabb och en 5-årig tjej. De har inte frusit. Inte alls.
"Skaffa en riktig säck" tycker jag är att ta i om man inte testat den. Little star har hos oss 5års i princip daglig användning under kalla årstiden. Ingen rapport om kalla frusna barn som sovit dåligt!