• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

SÖDERUT ÖVER VINTERN?

missförstå mig rätt!

Vad jag ville åstadkomma var inte att gnälla. Vintrar är bra tider det med.
Jag ville bara att vi i sann husmorsanda skulle utbyta tips för att förgylla en tid som ibland inte är så kul när man bor i södra norden, vare sig det är i Dk eller uppsala.

Mer i stil med...
Promenera på frusna sjöar
lägga spår på nyfallen snö
Dricka varm choklad framför brasan med en god bok.

Den där typen av mentala uppåttjack.
Hajjar ni nu
 
Skogen står där även höst, vinter och vår, likaså fjällen. Att bara vandra juni-aug, och sedan sitta och vänta vore outhärdligt. Alla årstider är som gjorda för uteliv:) Och alla dyra fantastiska prylar ska väl inte användas bara under sommaren?
 
Raskesven; sa:
Skogen står där även höst, vinter och vår, likaså fjällen. Att bara vandra juni-aug, och sedan sitta och vänta vore outhärdligt. Alla årstider är som gjorda för uteliv:) Och alla dyra fantastiska prylar ska väl inte användas bara under sommaren?

Jo, men det är det där med mörkret. Lite mörkt att ge sig ut efter jobbet. Kyla, regn, snö, slask, storm, inga problem, det kan man uthärda med rätt kläder. Men vad gör du åt mörkret?

...Johan...
 
jd; sa:
Raskesven; sa:
Skogen står där även höst, vinter och vår, likaså fjällen. Att bara vandra juni-aug, och sedan sitta och vänta vore outhärdligt. Alla årstider är som gjorda för uteliv:) Och alla dyra fantastiska prylar ska väl inte användas bara under sommaren?

Jo, men det är det där med mörkret. Lite mörkt att ge sig ut efter jobbet. Kyla, regn, snö, slask, storm, inga problem, det kan man uthärda med rätt kläder. Men vad gör du åt mörkret?

...Johan...
Pannlampa och eld. Vandras det i södra hälften av landet är det heller inte mörkt 24 timmar om dygnet.
Raskesven
 
jd; sa:
Jo, men det är det där med mörkret. Lite mörkt att ge sig ut efter jobbet. Kyla, regn, snö, slask, storm, inga problem, det kan man uthärda med rätt kläder. Men vad gör du åt mörkret?

...Johan...

Antar att du inte jobbar alla dagar i vecka, utan kan utnyttja dina fria dagar dagtid? Eller om du kan gå ifrån jobbet några timmar mitt på dagen för att se solen? Jobba kan man ju göra på mörka kvällen.
/Stina
 
Ehhh...

som universtitetsvistandes Lulebo, med snart (?) annalkande snö så kanske man inte får vara med i denna söderländska aversion över Kung Bores saktmodiga och aktivitetshämmande inverkan på så annars (sommar)aktiva gossar och töser? ;)

/Anders B

(Patric, 19 more to go!)
 
Under november månad 2001 hade stockholm en total soltid på åtta timmar!!!
8 timmar på en hel månad. Fundera över hur det påverkar en människa.
Tror ni det blev mycket bättre de nästföljande 4 månaderna, nääääeeee!

Kyla är kul, skidor och skridskor och det hela, men är det värt det. Man kan ju söka snö när det suger i den tarmen. Mörker= död
 
cykelstina; sa:
Antar att du inte jobbar alla dagar i vecka, utan kan utnyttja dina fria dagar dagtid? Eller om du kan gå ifrån jobbet några timmar mitt på dagen för att se solen? Jobba kan man ju göra på mörka kvällen.
/Stina

Såna där resonemang fungerar inte på chefen: "Du, jag tänkte vara ledig april till september. Jobbar in det på vintern istället"

...Johan...
 
jd; sa:
cykelstina; sa:
Antar att du inte jobbar alla dagar i vecka, utan kan utnyttja dina fria dagar dagtid? Eller om du kan gå ifrån jobbet några timmar mitt på dagen för att se solen? Jobba kan man ju göra på mörka kvällen.
/Stina

Såna där resonemang fungerar inte på chefen: "Du, jag tänkte vara ledig april till september. Jobbar in det på vintern istället"

...Johan...
Det skrev jag inte heller. Det jag skrev kan översättas till "Du, jag tänkte vara ledig i eftermiddag. Jobbar in det ikväll istället". Om du har en chef som går med på det beror på vad du jobbar med och om chefen har kontrollhybris eller ej. Och att komma ut på sina fria dagar, t ex lö-sö, handlar nog för de flesta av oss om prioriteringar.
/Stina
 
gar mot strömmen....

carvingkimbo; sa:
Håkan K; sa:
nils fisk; sa:
Ja snart är den stockholmska gråblaskigheten här över oss. Det känns trist och unket att behöva lida sig igenom en till kolsvart vinter.

Därför har jag beslutat mig för att dra söderut...
till Danmark!
Ur askan i elden! Om Stockholm är gråblaskigt, så är de här delarna av landet (befinner mig alltså inte i Danmark, utan andra sidan sundet) gråsvarta, blåsiga och regniga.

Mitt bästa tips är: Stanna inte i Danmark, åk vidare. Dubbla sträckan och du är nästan i Alperna.

Näst bästa alternativ är väl att sitta hemma och knapra lyckopiller... :)

/Håkan

Huvudet på spiken, varför stanna i DK, pilnser o ickelutheranskt beteende, återfinns även söder om Bayern!

/K

....flyttar fran alperna tillbaka till svedala i december. trött pa alla langa branta backar, stora berg + all den där jäkla fluffiga snön som kommer varje ar och det där ickelutheranska beteendet star mig upp i halsen. ölen är ocksa alldeles för billig och god....lindesberg here I come!

/stefan
 
Re: gar mot strömmen....

somule; sa:
....flyttar fran alperna tillbaka till svedala i december. trött pa alla langa branta backar, stora berg + all den där jäkla fluffiga snön som kommer varje ar och det där ickelutheranska beteendet star mig upp i halsen. ölen är ocksa alldeles för billig och god....lindesberg here I come!

/stefan

Beklagar verkligen. Var även kvinnorna för kvinnliga, avstånden till övriga Europa för liten, soltimmarna för många och dagarna för långa?

/K
 
Re: Re: gar mot strömmen....

carvingkimbo; sa:
somule; sa:
....flyttar fran alperna tillbaka till svedala i december. trött pa alla langa branta backar, stora berg + all den där jäkla fluffiga snön som kommer varje ar och det där ickelutheranska beteendet star mig upp i halsen. ölen är ocksa alldeles för billig och god....lindesberg here I come!

/stefan

Beklagar verkligen. Var även kvinnorna för kvinnliga, avstånden till övriga Europa för liten, soltimmarna för många och dagarna för långa?

/K

nä, ärligt talat, vad jag ville säga med mitt inlägg var nog att även om det verkar bra där nere sa längtar man trots det ända tillbaka till sverige efter en tid.
enda jag kommer sakna är att kunna göra toppturer innan man sticker till jobbet. att fa lägga nagra stora telissvängar helt ensam efter en dump och samtidigt se solen ga upp över topparna och sedan masa sig väg till jobbet efter ett skönt ak var helt oslagbart.....