Söder om Unna allakas

Hur är möjligheterna att forcera området söder om Unna Allakas för att ta sig ned mot Cuchasjöarna öster om Hukejaure?
unna2.png

Sommar eller vinter? Jag träffade några som tog den vägen ner till Tjäktja för några år sedan kring påsk (dom gick rakt söderut som din första pil). Det gick tydligen utmärkt men det hänger ju på snöförhållandena.

OK. Det finns säkert någon som gått där, men annars är det nog bara att testa. Om man passerar Alesätno högt upp tror jag inte vadet är något problem. Däremot tror jag att det kan vara allmänt blött att passera dalen, och även längre ner mot Hukejaure. Kolla Skogsstyrelsens "Skogliga grunddata" -> Markfuktighet.

Jag har gått mellan Hukejaure och Geargivaggi och det är väldigt lättgått terräng. Jag blev avrådd att gå i Mourahisvaggi men jag har läst om folk här som har gått i den, och på avstånd såg den fin ut att gå i. Jag tror också att Alesätno är ett ok vad men dalen tror jag kan vara ordentligt snårig och våt. Säkert smart att ta sig över den så högt upp som möjligt.
Men jag vet ingenting om topparna direkt söder om Unna Allakas, tyvärr. Om jag fick gissa skulle jag säga att det säkert är helt okej. :)

Jag har gått upp på Snárapoaivi från stugplatsen, via Vuolip Goržžijávri, och det var fint. Beskrivning och bilder, inklusive några längre söderöver, finns här.

Hur är möjligheterna att forcera området söder om Unna Allakas för att ta sig ned mot Cuchasjöarna öster om Hukejaure?Visa bilaga 34443
Hej!

Jag har knallat runt i området ett par gånger (på samma tur, faktiskt!). Se färdspår här:

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg