Snugpak

Jag har erfarenhet av ett par av deras sovsäckar. De är välgjorda men håller inte vad de lovar temperaturmässigt (och de testas ej enligt EN..). Såg förresten på deras hemsida att deras nyaste sovsäck har en inbyggd lampa i huvan...fniss

har också sett den säcken. man får lite vad man betalar för, skulle hellre satsa på en beghaus vulcan eller crusader från england för nästan samma pris.

har deras djungelsäck, använder den som sovsäck till varmare klimat, helt ok så sätt för reseändamål, men jag skulle vända mig till andra märken när det gäller vandring osv.

Jag har en sovsäck från Snugpack, helt OK sommarsäck, som den också säljs som.
Sömnad mm är helt OK.
Köpte den från England för halva priset jämfört med i Sverige.

Har haft den ryggan och kan inte rekommendera ett köp. Mycket dålig bärsystem. Sitter inte alls skönt på ryggan efterson man inte kan justera bärremmarna.

OK, då var det som jag fruktade. Billigt och dåligt. Jag har funderat på att köpa en ryggsäck modell större. Jag kommer att använda den på turer då packningen initialt kommer att vara tung. Om det då är som Militären säger att bärsystemet på Snugpak-säcken är dåligt, så får det vara för min del.

De flesta brittiska militärryggor och deras kloner är ju avsedda att bäras med stridsbälte, där ryggan ska vila på en stor ryggficka på bältet, därav är de också vansinnigt höga i ryggen.

Senast ändrad:
Scorpion 3 tält

Kollade runt en väldig massa på nätet och i butiker när jag letade tält att ha med när jag mc-campar,
läste kilometervis med recensioner, främst från USA och Storbritannien och vågade mig på att beställa ett Snugpak Scorpion 3 tält från USA, ca 2100kr inkl. frakt hem, dimper nog ner vilken dag som helst hoppas jag.
De få återförsäljare jag hittat i Sverige ska ha ca 3500kr för samma tält vilket är ungefär samma som billigare modeller av "erkänt bra kvalitetstält" t.ex. Bergans, Helsport, MSR, HB etc. så jag hoppas att det håller måttet.. tänkte göra en recension här på utsidan när jag fått hem det och testat ute i vårblåsten/kylan på gården ;)
Jag har iofs inget tält själv sedan tidigare utan har främst tältat i Hilleberg i samband med jobbet så det är den ända (och nog inte rättvisa) jämförelsen jag kan göra..

Återkommer i ämnet när det är landat hos lokala brevnasaren/Ica

//Phille

Då var tältet (Scorpion 3) hemma efter mycket väntan då posten här i Sverige lyckades skicka det fel eller nåt?

Packade upp inomhus under ordnade förhållanden. Inventering av paketet visade att lim och extra stormlina fattades i reservdelspåsen som annars innehöll 4 bitar 10*10cm tyg (ytter, inner, golv och myggnät), alurörbit och "gummisnoddsögla". Har mailat och påtalat bristen.

Snabb konsultation av medföljande manual gjorde det lätt att peta i de tre färgkodade bågarna och få upp yttertältet, det är ju av s.k. Fly First-typ men det borde nog gå alldeles utmärkt att behålla innertältet i över tid. Efter ytterduken så häktades innertältet i snabbt som blixten, fyra patentspännen och ca 10 "pinnar i ögla"-fästen: ---O |---

När tältet väl var uppe så synades alla skarvar och infästningar och det ser mycket bra ut! Sömmarna verkar starka och vältejpade, ger en bra kvalitetskänsla (iaf. för mig som är glad amatör). Att riva tältet var precis lika smidigt som att få upp det, och det gick relativt smidigt att få ner hela tältet med innertältet fortsatt monterat i ett litet paket och ner i tältpåsen tillsammans med alla tältpinnar/spik. På vågen stod det 3377 gram när allt var hoppackat.

Så fort vinden mojnar något så kommer ett nytt upprättande av tältet att ske på gräsmattan i syfte att testa vädertålighet :)

Tältet kostar som sagt runt 3500kr hemma i Sverige och jag gav ca 2100kr inkl. frakt från USA, i min värld prisvärt, sen att staten ska ha några hundralappar till vid gränsen är ju bara att beklaga.. kanske kan man be de märka paketet "Gift" för att slippa den tråkiga utgiften?

Frågor besvaras gladeligen.

//Ph

(...) Så fort vinden mojnar något så kommer ett nytt upprättande av tältet att ske på gräsmattan i syfte att testa vädertålighet :) (...)
Ska du inte passa på och försöka få upp tältet innan vinden mojnat, om du skall testa dess "vädertålighet"? Då får du också reda på hur "lätt" det är att sätta upp i dåligt väder, och det är mycket värdefulla insikter ;).
Jag har ännu inte vågat lägga in någon recension på mitt annars superba Helsport Superlight, bara för att jag hittills inte haft "lyckan" att få testa detta ;).

I den delen av landet jag befinner mig i så blåser det just nu riktigt ordentligt. Jag tror absolut att tältet håller för vädret om man bara har en inövad rutin av att resa det, jag har bara haft upp det en gång under varma/torra förhållanden inomhus varpå jag är på tok för orutinerad att göra det utomhus i halvstorm, men om vinden mojnar något så kan det hända att ett test utomhus sker snart :cool:

Jag skulle bra gärna vilja testa det i regnrusk också men jag har svårt att få till en bra yta att ha det på tork efteråt bara ;)

//Ph

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg