Då var tältet (Scorpion 3) hemma efter mycket väntan då posten här i Sverige lyckades skicka det fel eller nåt?
Packade upp inomhus under ordnade förhållanden. Inventering av paketet visade att lim och extra stormlina fattades i reservdelspåsen som annars innehöll 4 bitar 10*10cm tyg (ytter, inner, golv och myggnät), alurörbit och "gummisnoddsögla". Har mailat och påtalat bristen.
Snabb konsultation av medföljande manual gjorde det lätt att peta i de tre färgkodade bågarna och få upp yttertältet, det är ju av s.k. Fly First-typ men det borde nog gå alldeles utmärkt att behålla innertältet i över tid. Efter ytterduken så häktades innertältet i snabbt som blixten, fyra patentspännen och ca 10 "pinnar i ögla"-fästen: ---O |---
När tältet väl var uppe så synades alla skarvar och infästningar och det ser mycket bra ut! Sömmarna verkar starka och vältejpade, ger en bra kvalitetskänsla (iaf. för mig som är glad amatör). Att riva tältet var precis lika smidigt som att få upp det, och det gick relativt smidigt att få ner hela tältet med innertältet fortsatt monterat i ett litet paket och ner i tältpåsen tillsammans med alla tältpinnar/spik. På vågen stod det 3377 gram när allt var hoppackat.
Så fort vinden mojnar något så kommer ett nytt upprättande av tältet att ske på gräsmattan i syfte att testa vädertålighet
Tältet kostar som sagt runt 3500kr hemma i Sverige och jag gav ca 2100kr inkl. frakt från USA, i min värld prisvärt, sen att staten ska ha några hundralappar till vid gränsen är ju bara att beklaga.. kanske kan man be de märka paketet "Gift" för att slippa den tråkiga utgiften?
Frågor besvaras gladeligen.
//Ph