Snow Peak French Press?

Jag vet att det finns otaliga trådar om hur man bäst tillfredställer sitt koffeinbehov. Jag har kört kok i många år mha trangia och tillhörande kaffepanna. Dock har jag alltid tyckt att smaken inte är helt 100 och jag gilla inte att behöva "sila mellan tänderna". På hemmaplan är jag ganska noga med mitt kaffe. Dvs fulbryggare från valfri elektronikkedja göre sig icke besvär.

Så: Jag har fått upp ögonen för en pressbryggare i titan från Snow Peak. Min fråga är om någon har testat den? Erfarenheter? +-? Om man googlar lite verkar det som att en del har haft problem med att silen inte sluter helt tätt.

Finns det alternativ till bryggaren från snow peak? Dvs som matchar vad gäller vikt och hållbarhet? Har provat en enkel pressbryggare i plast som jag köpte på tradera för nästan inga pengar alls (frakten dyrare än muggen) men jag vågar inte lita på att den håller på sikt...

Hjälp! :)

Har inte testat den. Verkar enligt recensionerna ha ett "extra" filter i pressen. Oklart om det är bra eller dåligt.

Min erfarenhet av olika pressar hemma är att det är press-delen som gör skillnaden mellan bra eller dålig press. Bäst är det om det är ett enda tät vävt metallnät, som stöds av en perforerad skiva, som också har en spiralfjäder runt sin omkrets. Annars är de lätt att nätet veckar sig i kanten och släpper förbi små strålar med kaffesump.

Har byggt på mig ett lager av reservpressar vartefter kannorna slås sönder. Så kan man köpa nått billigt skit på biltema och sätta i pressen från en bodum. Det är nästan alltid samma innerdiameter på kannorna.

Tidigare har jag också haft ett kokkärl av aluminium med samma diameter som jag brukade pressa kaffe i på tur.

För campingbruk har jag numera en GSI personal java press som gör bra kaffe. Den kan jag rekommendera om det är intressant. Fördelen gentemot min tidigare hemsnickrade är att den har en neoprenstrumpa på som håller värmen lite.

Vill du ha kokkärl på samma gång, så hade Primus sist jag kollade ett tillbehör till sin minsta Litech-kastrull som gjorde den till en kaffepress. Undrar om inte Jetboil har nått liknande också.

De ovanstående har inte en pressdel som liknar bodums, utan en sån där metallnätet gjutits fast i en plastram med gummipackning längst ut. Är väl en kompromiss man får leva med när det är plast eller teflon i kokkärlen.

Om det inte passar dig med GSI/Primus/Jetboil, tycker jag du ska satsa på Snow Peak. Den kommer troligtvis göra OK kaffe. Annars "trimmar" du den med delar från vanliga pressar som du säkert kan hitta på loppis.

GSI Personal Java var ett bra tips till ett vettigt pris! Nu blev det svårt igen. :)

Jag har kikat på pressen till primus litech och egentligen det borde egentligen vara den optimala lösningen eftersom jag kör med just en litechgryta och en crux-brännare när jag är ensam men jag gillar inte att jag inte kan få med locket till grytan (stekpannan) på ett vettigt sätt. Vill dessutom ha en lösning som funkar både när jag är själv och när det är en tur med familjen.

Det som får mig att tveka lite på GSI-varianten är att den är gjord i plast. Har läst i andra trådar om problem med pressbryggare i plast som spricker efter ett fåtal anvädningar.

Jo, jag har också läst om det där med att de skulle spricka, men den enda riktiga recension jag läst där det hänt fick den utbytt och hade inga mer problem sen.
Min har hängt med något år och klarar sig bra. Kanske är de neoprenhylsan som skyddar. Jag skulle akta mig för att köra den i diskmaskin dock.

Har en till Jetfire och den har pressat kaffe mer än 100ggr med den utan synliga sprickor, plast till tros. Lockmedförning får man fixa till med lämplig DIY nätpåse. (Hemma har jag en enkopps Bodum och den har hållt i många år, även den med plast i vitala delar.)
Kaffe är ett måste.
go tur

Sen jag införskaffade en Aeropress (googla den) förra sommaren så har den fått följa med ut på varenda tur. Kör rakt ner i stor termosmugg. Finns även metallfilter att köpa till. Är helnöjd och använder den konstant både på tur och i vardagen.

Nu är den testad!

Det blev en pressbryggare från snow peak i titan till slut. Under sommaren och hösten har jag testat den både på fjället och i skogen. Jag kompletterade även med en Porlex Mini handkvarn (se bilderna). Nymalda bönor på fjället ger ytterligare en dimension till kaffedrickandet! :)

Volymen duger utmärkt för 1-2 personer. 3 personer går men då blir kopparna små... Mycket bra betyg vad gäller hållbarhet, enkelhet och vikt. Delarna är lätta att ta isär för diskning. Dock finns det ett stort MEN... den sluter inte helt tätt mellan filter och "vägg" vilket resulterar i att det kan bli en del sump i kaffet om man inte pressar mycket försiktigt. Lite det som jag var ute efter att eliminera. Trots detta är pressen den bästa bryggmetoden utomhus jag har testat fram till nu.

Nu har jag dock hittat en ny produkt i jakten på det perfekta utomhuskaffet: ESPRO Travel Press via ett kickstarterprojekt.

Även detta en press men förhoppningsvis inte med samma problem med tätning mellan filter och yttervägg i kärlet. Det skall bli spännande att se om filtret verkligen klarar av att stoppa extraktionen så att det går att göra kaffet på morgonen och dricka det någon timme senare. Vikten lär vara avsevärt högre så frågan är vilken press som kommer att följa med ut på turerna. Det återstår att se. :)

Bilagor

• snowpeak_helags.jpg
    snowpeak_helags.jpg
    68.7 KB · Visningar: 850
  • snowpeak_porlexmini.jpg
    snowpeak_porlexmini.jpg
    106.4 KB · Visningar: 702

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg