Snorkel på bil

En Land Rover äldre än en Defender kan ju vara en Ninety, OneTen (eller rent av en RRC), och skillnaden mellan en Deffe och en 90 eller 110 är ju i huvudsak namnet.

Nåja, att åka bil nånstans i dagens läge är väl inte en särskilt nödvändigt, det finns alltid säkrare och bekvämare alternativ, så då är väl resan ett självändamål om man ändå väljer bil. Då liknar det ju faktiskt alpin klättring, och där är det ju lätt att inse att det på toppen av berget inte finns något av värde - varför stilen och klättringen i sig är det enda som har betydelse. Analogt inser man ju då att om man vill åka på en biltur i en veteranbil (t ex en L R Serie-bil...), så åker man ju med stil, och då spelar det ju mindre roll om det faktiskt finns ett mer kompetent alternativ, inte sant?
För övrigt så skulle jag nog säga att vilken bil man än väljer, så finns det i praktiken alltid en bättre bil att välja.

Nu känns det dock som att vi ligger på gränsen från att bli bannade på Utsidan minst en månad, med tanke på att vi tjatar om motorfordon, och dessutom ligger det i farans riktning att fordonen ska framföras vid sidan av vägen...

Nja...det finns länder i Norden där man måste ha ett potent fordon för att färdas på väg. Island är ett. Sverige också. I alla fall om man bränner femtio liter diesel på två mils körning med fullkedjad Volvo Viking Terräng längs skoterled. Jag körde ju på vägen ;)
/J

Som sagt det finns alltid ett annat, bättre sätt att ta sig till ställen än med bil, om det inte duger med en ganska vanlig bil. På skoterled är ju förstås skoter det bästa om man inte föredrar helikopter.

Idag var det dock rätt skönt med lite extra framkomlighet, när det var ett smärre kaos och folk fastnade lite här och där på vägarna.

Kanske fel forum men jag testar ändå.
Satt precis och tittade på en Landrover Defender och drömde mig bort till en jorden-runt-expedition då det slog mig att snorkeln verkar vara rätt meninglös. Det jag menar är att luftintaget sitter ju så pass högt ändå, nästan vid nederkant vindruta. Ofta sitter snorkeln ovanför taket. Är det ofta man kör i så djupt vatten? då får man ju även ha dykutrustning på sig :) .
Kom på nu när jag skriver detta att det kanske har med dam att göra. det kanske är mindre dam ovanför bilen.
Hur ligger det till?

Självklart ser det ballt ut med snorkel! :cool:

Men det är inte huvudanledningen. Precis som ni säger så får man renare luft med luftintaget högre upp och därmed mindre sand och damm i luftfiltret. Man märker stor skillnad med eller utan snorkel i sandstormar men även vid vanlig grus och sandkörning, framförallt om man kör i karavan.

Sen händer det ju att det blir ett och annat vad i Afrika när broar rasat eller saknas men mest användning för snorkeln har jag utan tvekan haft på Island. Avsaknaden av broar gör att det blir många vad med vatten upp på huven och som mest upp på halva vindrutan...

Man klarar man sig utan snorkel om man byter luftfilter oftare och väljer lite större vägar. Men de svårtillgängliga platserna brukar bjuda på betydligt mer upplevelse och är det jag uppskattar mest på våra resor. :)

/Ronnie
www.4x4expedition.se

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yulia korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva Expeditioner 5
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
ander99 Levada do Castelejo på Madeira Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
jffoto Uppskattning, tid på denna resa? Expeditioner 6
tomhylsan 150 meter lång grotta hittad på Gotland Expeditioner 0
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
lynne99 Någon som vill hänga med på explorer belt? Expeditioner 13
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
julkel Skidtur på Svalbard april 2015 Expeditioner 2
lautakoski Första svenskarna på Madagaskars högsta berg, Maromokotro? Expeditioner 4
mo9jan Med kite på Grönland? Expeditioner 5
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
Bjorn Riis Toppturer på Syd Georgia Expeditioner 0
David och Niclas Vita bandet på 30 dagar Expeditioner 2
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
LFucheng Vackraste platsen man varit på? Expeditioner 28
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
norgepalangsdeluxe 250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan Expeditioner 23
incitatus Sven Yrvind på radion nu Expeditioner 3
KLAGER Björn Suneson går i mål på sitt tredje coast to coast Expeditioner 1
Bulten13 En natt på Cheops Expeditioner 0
rimn Medar eller inte på pulka? Expeditioner 3
super mario återhämtning efter vistelse på hög höjd Expeditioner 3
bjorn_zatterstrom.com Vntervandring Unna Alakas-Sitasjaue på norska sidan Expeditioner 3
AndersSupertramp Hon gjorde det ... Norge-på-langs Expeditioner 17
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
gegga moya Enklaste/billigaste stället att sätta foten på en 4000topp Expeditioner 6
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
desireman Ni som varit upp på Kebnekaise!? Expeditioner 30
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
Arctic Fox Var går gränsen för tid på fjället? Expeditioner 15
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
photohiker-R Kebnekaise 2010 - bilder och berättelse på finska Expeditioner 1
bastuper Kartor på nätet som visar befolkningsmängd Expeditioner 5
Den galne enhjularen Höör - Stockholm på ett hjul 29/5-4/6 + Sthlmmaran 5/6 Expeditioner 11
phibe guider på Svalbard? Expeditioner 8
Noatun. På skidor över Grönland 2011 Expeditioner 6
perjessen.dk Skandinavien på langs Expeditioner 3
desmo79 Ett rop från världens tak - Nu på SVT Play Expeditioner 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg