Snösmältningen

Den senaste tidens tokvärme har tagit hårt på den kvarvarande snön i Oviksfjällen, i alla fall som synes härifrån stan. (Hur klarar ni andra av att bo i en stad utan fjällutsikt? ;) )
Såväl Helags som Kebnekaises webbkameror visar även de på drastiskt förbättrade förhållanden vad gäller förestående vandringar. Återstår att se hur myggen påverkats...

Men för att återvända till snötäckta vidder och toppar för ett slag kan jag meddela att vinterns vistelse i Nallo nu till större delen finns tillgänglig på min hemsida (direktlänk). Åtminstone fyra Utsidan-medlemmar torde kunna återfinna sig själva i texten, om än inte nämnda vid namn...

Den senaste tidens tokvärme har tagit hårt på den kvarvarande snön i Oviksfjällen, i alla fall som synes härifrån stan. (Hur klarar ni andra av att bo i en stad utan fjällutsikt? ;) )
Såväl Helags som Kebnekaises webbkameror visar även de på drastiskt förbättrade förhållanden vad gäller förestående vandringar. Återstår att se hur myggen påverkats...

Men för att återvända till snötäckta vidder och toppar för ett slag kan jag meddela att vinterns vistelse i Nallo nu till större delen finns tillgänglig på min hemsida (direktlänk). Åtminstone fyra Utsidan-medlemmar torde kunna återfinna sig själva i texten, om än inte nämnda vid namn...

Det är numera uppenbart att jag måste besöka Nallo med omgivningar någon vinter! Det ser minst sagt lockande ut!

(Hoppas du dock kompletterar vissa bergs beskrivningar typ: "Peak 1773 emerging" med "Peak 1773 in Repitjåkka" [där du får välja nuvarande stavning enligt diskussionen här: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=357309&postcount=861 - så kan jag föra in samma namn i mina rullor.])

Grattis till den förmodligen bästa svenska fjällsidan, hittills ;)!

Nu ska vi se om jag kan lägga in en bild...

vide.jpg

Jag tog bilden häromkvällen, på väg upp mot Torkilstöten, strax norväst om Ljungdalens by - apropå snöläget. Som ni ser var det helt snöfritt nere i byn, men rejält med snö i backen. Hur som helst kan jag berätta att det ösregnat i Ljungdalen ikväll och att de första myggorna kommit igång.

Som sagt

är det väl tidigt att bedömma snöläget i Lappland kring midsommar. SMHI pratar om mera snö idag.
När jag med ett antal kamrater åkte tillbaka till Nikkaluokta den 23 maj kunde vi åka skidor till 400 meter från Sarris anläggning. Det var mycket snö över 1000-metersnivån men veckan vi var i Sälka sjönk all snö under 1000 meter ihop rätt mycket och jag tror inte det är mycket snö kvar i dalarna upp till 900 meter kring midsommar.

Thure

Ska försvinna inom 2-3 dagar det som fallit.

...vilket det nu också gjort.

Därmed passar det möjligtvis med ytterligare en återblick, denna gång i form av mars månads längre dagsturer med Nallo som bas. Och...

Det är numera uppenbart att jag måste besöka Nallo med omgivningar någon vinter! Det ser minst sagt lockande ut!

...du kommer troligen att finna bildmaterialet i denna rapport än mer lockande :cool:

Jag vandrade i trakterna kring helags runt första juni, och trots att det var snöfält här och där ställde det inte till några problem. Vågade inte gå upp på Helagstoppen dock... Underbara dagar utan mygg och en massa sol!

Hur er situationen ved Abisko nu, nogen med en frisk rapport?

Åker Lapporten Beassivaggi om en uke!

Kanske över mårma, vil snöfelter lette gången dar?

Enligt SMHIs femdagarsprognos ser det ut som att regnet är på upphällning, med finare väder framåt nästa vecka. Vilken timing, vi drar ju till kebne på söndag!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg