Jag slängde in ett ben i hunnhopen och hörde vem som först gnall; i klartext jag skrev en ironisk fråga kring omdömet i att nyttja snöskoter i en tråd om kläder av märket Everest, det tycktes dumt gjort. Lite ironi tycker jag i. o. f. sig att man skall tåla, men de som nyttjar snöskoter för sitt, eller delar av sitt, friluftsliv tål angrepp på den livsstilen lika lite som amerikaner tål Kyotoprotokollets inverkan på deras.
Att tycka om friluftsliv, fjäll, skog, sjö och hav anser jag också bör följas av en känsla för och omsorg om att vårda naturen genom att inte utsätta den för olika utsläpp och andra direkt miljöfördärvande belastningar för sitt höga nöjes skull. Att undvika motoriserat friluftsliv är då ett fullständigt logiskt val och att välja bort snöskotrar och motorbåtar är uppenbart bl.a. p.g.a. deras höga bränsleförbrukning och den förkrossande stora andelen tvåtaktsmotorer i dessa kategorier av farkoster.
Jag kör bil, ehuru jag hellre väljer cykel på sträckor på upp till 50 km, och en del av bilkörningen kan utgöra inledningen på t.ex. en fjälltur vilket är tveksamt val men görs ibland i brist på kollektiva transportlösningar eller för att familjens kassaflöde faktiskt belastas mindre av att nyttja bilen än att köpa biljetter till tåget. Det sistnämnda kan illustreras av kommande exempel.
Jag och fyra kamrater brukar varje vår åka på några dagars skidåkning kring Snasahögarna vilket blir ca 130 mil t.o.r., min bil drar 0,8 liter per mil på en så'n färd, vilket gör att var och en av oss i bilen förbrukar ca 21 liter bensin för resan till fjällen. Min svåger som har den dåliga smaken att köra snöskoter har berättat för mig att den ca 4 liter per mil (och har ingen katalysator) det innebär att vår tripp är klart mindre miljöbelastande än fem personer som kör fem mil var på var sin snöskoter. Samåkning på snöskoter är något som jag nästan aldrig sett.
Mot bakgrund av detta enkla och i mitt tycke pedagogiska exempel så anser jag att det finns goda skäl till att begränsa snöskotertrafik i vår natur, idealet vore förbud mot all körning som inte görs för brödfödan och fjällräddning.
Avslutningsvis vill jag meddela att jag förutom att åka skidor och cykla, paddlar min kajak, ror min båt och går i mina skor. Jag är jamt varför mitt ställningstagande i skoterfrågan är väldigt inopportunt i min hembygd.
Att tycka om friluftsliv, fjäll, skog, sjö och hav anser jag också bör följas av en känsla för och omsorg om att vårda naturen genom att inte utsätta den för olika utsläpp och andra direkt miljöfördärvande belastningar för sitt höga nöjes skull. Att undvika motoriserat friluftsliv är då ett fullständigt logiskt val och att välja bort snöskotrar och motorbåtar är uppenbart bl.a. p.g.a. deras höga bränsleförbrukning och den förkrossande stora andelen tvåtaktsmotorer i dessa kategorier av farkoster.
Jag kör bil, ehuru jag hellre väljer cykel på sträckor på upp till 50 km, och en del av bilkörningen kan utgöra inledningen på t.ex. en fjälltur vilket är tveksamt val men görs ibland i brist på kollektiva transportlösningar eller för att familjens kassaflöde faktiskt belastas mindre av att nyttja bilen än att köpa biljetter till tåget. Det sistnämnda kan illustreras av kommande exempel.
Jag och fyra kamrater brukar varje vår åka på några dagars skidåkning kring Snasahögarna vilket blir ca 130 mil t.o.r., min bil drar 0,8 liter per mil på en så'n färd, vilket gör att var och en av oss i bilen förbrukar ca 21 liter bensin för resan till fjällen. Min svåger som har den dåliga smaken att köra snöskoter har berättat för mig att den ca 4 liter per mil (och har ingen katalysator) det innebär att vår tripp är klart mindre miljöbelastande än fem personer som kör fem mil var på var sin snöskoter. Samåkning på snöskoter är något som jag nästan aldrig sett.
Mot bakgrund av detta enkla och i mitt tycke pedagogiska exempel så anser jag att det finns goda skäl till att begränsa snöskotertrafik i vår natur, idealet vore förbud mot all körning som inte görs för brödfödan och fjällräddning.
Avslutningsvis vill jag meddela att jag förutom att åka skidor och cykla, paddlar min kajak, ror min båt och går i mina skor. Jag är jamt varför mitt ställningstagande i skoterfrågan är väldigt inopportunt i min hembygd.