Snöskor vs Skidor

Beror

förstås på individen också. Jag har vid ett tillfälle upplevt att han som gick på snöskor kunde hålla högre tempo uppför än 3 skidåkare på telisskidor och randoneurutrustning.

Thure

En nackdel som många verkar se i snöskor är att de ger dålig bärighet. Detta är såklart helt beroende på storleken på snöskorna, köper man för små snöskor får man inte tillräcklig bärighet, och köper man för små skidor får man så klart även då inte tillräckligt med bärighet. Det är alltså inte snöskorna som princip som är dålig, utan modellen/märket man har valt. Byxor blir inte en dålig produkt generellt sett bara för att man råkade köpa för trånga en gång för 15 år sedan =)
Läser man på Wikipedia så står det, förvisso osäkert, att snöskor är mellan sex och åtta tusen år gamla, hade de varit så värdelösa som vissa verkar vilja göra gällande så hade de försvunnit för länge sedan.
Låt terräng och aktivitet avgöra vad som är bästa verktyget! Kan man tänka sig att köpa begagnat och inte behöver ha sakerna idag så blir det heller inte någon prisskillnad på att köpa såväl skidor som snöskor mot att bara köpa det ena nytt.

Jag skulle säga att snöskor har följande fördelar:
1. Lättare att tillverka för hand än ett par skidor (vilket sannolikt är ett av de största skälen till att de var populära innan massproduktionens dagar)
2. Lättare att transportera när man inte använder dem (väldigt viktigt om man ska knata uppför en bergssida för att sedan ta brädan ner)
3. Lättare att hantera i blockig/snårig terräng, eventuellt också brant

Nu beror det såklart på vad TS tänkt ha dem till, men punkterna 1 och 2 är inte mycket till köpargument som jag använder skidorna iaf (dagsturer i skogsterräng).

Jag är rätt skicklig på vanlig nerförsåkning med skidor(och har färdats lite längre sträckor mellan backar på dem) så det verkar som om jag ska ta skidor i första hand.

Hur är långfärdsskidor i nerförsbackar? (självklart kan man inte ta en svart backe med dem, men hur är de om man tex stöter på en blå backe på 100meter)

Tack för alla bra svar!

Problem nerför?

Jag är rätt skicklig på vanlig nerförsåkning med skidor(och har färdats lite längre sträckor mellan backar på dem) så det verkar som om jag ska ta skidor i första hand.

Hur är långfärdsskidor i nerförsbackar? (självklart kan man inte ta en svart backe med dem, men hur är de om man tex stöter på en blå backe på 100meter.

Ner kommer man alltid. Det beror mest på skidåkaren. Jag (och många med mig) har tex skejtat Tjäkktapasset och Låkktatjåkka nerför.

Självklart kommer du ner för en svart backe med i stort sett vad som helst på fötterna. Med vilken teknik och stil beror på din förmåga och självbevarelsedrift. Det handlar inte bara om prylar utan mer om inställning. Det är kul på olika sätt att åka nerför med längdskidor, turskidor eller utförslagg. Och olika spännande.

Jag har 12 par skidor och ett par snöskor. Det är i princip bara randonne-skidor jag saknar (åker telis istället). I norden har vi traditionellt valt skidor istället för snöskor och jag ser också snöskor som ett undantag. Det finns faktiskt hybrider också - tex försvarets gamla hederliga pjässkidor som inte alls är tokiga i ett antal fall då snöskor skulle vara ett alternativ (utom uppför).

Skidor finns det gott om begangnat så det behöver inte bli så dyrt. Snöskor var ute på rea hos bla GetOut om jag minns rätt. Ut med dig innan tråden har överlevt vintern.

Lycka till

Tommy

Nog kan man ta sig ner för det mesta, oavsett om man suger på att åka skidor utför.

Tog mig ner för ett berg på ett par plast-turskidor genom att rikta dem i en lämplig riktning, och sedan åka tills farten blev för hög eller ett träd stod i vägen, då kasta mig i lämplig snödriva. Jag uppfann nya svordomar, pojkvännen såg road ut, men ner kom jag, och i ett stycke ;D.

avslutad210712

Gäst
Längdskidor och pulka bakom är inte alltför skoj utför så därför gör jag så att jag har pulkan framför mig och låter den dra mig och går det för fort så släpper jag bara pulkan. Kollar dock först att det inte kommer någon stackare längre ner. Problemet för mig är att pulkan är tung vilket gör att skaklarna riskerar att knäckas ifall jag stannar för fort och att dra pulka med snöre under en hel fjälltur är mindre skoj.

Skidor eller snöskor. Måste jag välja det ena väljer jag skidorna men visst tror jag att snöskor har sina fördelar så därför blir det både och på vårturen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Snöskor Utrustning allmänt 4
Johan123 Erfarenheter av TSL snöskor? Utrustning allmänt 2
dmitrij Snöskor Utrustning allmänt 1
majjen Antika snöskor Utrustning allmänt 4
Dan B Försvarets snöskor. Utrustning allmänt 2
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
ChristinaV Bra snöskor? Utrustning allmänt 7
torger Snöskor för stora skor och lössnö? Utrustning allmänt 2
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
Still Alive Kapacitet för snöskor? Utrustning allmänt 13
sparken Snöskor? Utrustning allmänt 30
Helseth Snöskor med rottefella Utrustning allmänt 2
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
nahoj81 snöskor vs turskidor Utrustning allmänt 12
Raskesven Snöskor? Utrustning allmänt 16
Bearpaw Traditionella snöskor Utrustning allmänt 4
karl-petter Erfarenhet av Julas snöskor? Utrustning allmänt 17
sajberjohan Hyra Snöskor? Utrustning allmänt 0
avslutat080903 Arméns snöskor Utrustning allmänt 4
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
graylingman Billiga snöskor? Utrustning allmänt 2
Avslutat medl Försvarets snöskor Utrustning allmänt 3
leonsson Tips på snöskor Utrustning allmänt 0
zeromaker Snöskor Utrustning allmänt 0
ringo Snöskor Utrustning allmänt 0
lottizen Skidor för helt grön Utrustning allmänt 3
Nirrebosse Jörnkängor och skidor för väldigt korta turer Utrustning allmänt 10
Tordnado Billiga längdåknings-skidor och skridskor Utrustning allmänt 0
olis Börja åka med 4-åring, skidor eller bräda? Utrustning allmänt 4
deephed Gamla Åka Skidor nummer. Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg