Jag blir spontant fundersam: vad gör ni i skogen där ni behöver byta riktning så mycket?
Min enda erfarenhet av snöskor är från Försvarsmakten, och det är bara lite lite erfarenhet jag har. Desto mer tid stod vi på skidor, och de fungerade i mitt tycke väldigt bra nästan jämt. Visst, helt om i snårig skog är mycket lättare med snöskor, men annars tycker jag skidornas bärighet och framförallt bekväma gångstil och fart klår snöskorna varje dag.
FMs snöskor är av varianten rör runt om, väv i mitten, med stegjärn under foten och på några ställen runt ramen (om jag minns rätt), ca 60 cm långa och 20 cm breda. De fungerade helt okej där jag använde dom, men fötterna hamnar brett isär och man sjunker ner och för svårt att gå i mjukare snö. Jag har ingen erfarenhet av hård skare, men skulle tro att de klarar sig där tack vare taggarna undertill.
Fundera över vad du och utrustningen kommer väga och vilka snöförhållanden du ska ut i. Jag gissar att jag och mina prylar vägde ca 90 kg, och de snöskor jag använde hade inte tillräcklig bärighet för att fungera bekvämt i det puder som var. Skidor hade fungerat bättre, eftersom de kan glida fram genom snön.
Jag har svårt att tro att ett par snöskor som är tillräckligt stora för att ge bärighet samtidigt är tillräckligt små för att kunna gå på blockig terräng.
Men som sagt, jag har inga oceaner av erfarenhet att ösa ur.