Snöskor i fjäll!

Re: Både och!

kärlek; sa:
Varför inte snöskor upp och skidor ner med snöskorna på ryggen?

Tommy
Ja eller tvärtom!

Skidor med stighudar ger ju ett infernaliskt fäste, så då kan man få det att gå långsamt både upp- och nedför!

Men jag förstår att snöskor tilltalar den som inte är uppvuxen på snö och skidor, mindre krångel, inga vallor, tar liten plats i förrådet etc.

Snöskor behöver man dessutom inte betala 200-300 i skidtillägg på flyget. Men skall man ha med sig brädan så åker man ju på avgiften i alla fall.

Jag har gjort en del toppturer på snöskor och snowboarden på ryggen. Anmars på flacken är jobbigare och går saktare än med skidor men när det går uppför så håller jag samma tempo som mina kompisar med skidor och stighudar. En fördel med snöskor att man kan gå brantare och mer rakt upp än med skidor.
Jag har ett par MSR Denali EVO Ascent och dom är jag mycket nöjd med. Det är bra grepp och dom har hälhöjare vilket är en stor fördel när man går uppför. Ett annat märke som jag har bra erfarenhet av är TSL, dom är betydligt billigare än MSR.
Har du fått tag på ett par för 800kr så kan du ju alltid byta upp dig till ett par bättre framöver. Annars kanske dom här kan vara något =)
http://www.altrec.com/shop/detail/16041/

Jag är ute efter ett par snöskor att använda mer som ett komplement till skidorna (jagar mycket).....ibland skall man gå med hunden i band eller snårigt och uppför....då skulle nog snöskor vara bra.....jag har hört att Atlas ska vara grymt bra.....men sen fick jag nys om ett märke som heter TSL som gör ett flertal modeller i Plast.

Epigt tänkte jag men de som provat dem är nöjda....runt 1100-1500 ligger dom på...

Så det lutar åt dessa.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg