Snörning av skridskokängor

"Totte, flytta på dig!"

Lysande, hörde talas om Lisons skoknytarskola för över 10 år sedan men har aldrig sett den. Det här skall jag prova till helgen.

-Palle

En variant

på detta som jag hört från flera håll är att böja upp foten ordentligt alternativt stå på foten och luta underbenet framåt i samband med att man snörar och knyter över skaftet. Detta för att bibehålla bra rörlighet framåt i fotleden och minska risken för för hård snörning över senorna på framsidan av ankeln.

De av er som är med i skridskonätet kan gå in på SSSKs epostarkiv där frågan just nu diskuterats på Klubbenlistan.

Thure

Har haft lite känningar i smalbenen/benhinnorna när jag gått i mina kängor. Lite skeptisk var jag att det skulle göra en så stor skillnad men efter det utmärkta youtube-klippet som thureb la up så är jag omvänd :D

Foten sitter säkrare/fastare i skon och jag märker tydligt att lastfördelningen är bättre på överdelen av kängan. Till saken hör kanske att jag tog i för kung och fosterland när jag skulle knyta kängorna förr. En sneddragen krok/hyska finns som bevis på det hehe.

En annan sak var att mina knutar brukade gå upp. Hittade nån annan tråd här på utsidan som hade en länk där det fanns en massa olika knutar. Där stod om knutar som går upp. Fasen det är en vetenskap allting, ingen detalj är för liten eller banal verkar det som :cool:

(sökfunktionen här på Utsidan funkar jäkligt bra tycker jag)

på detta som jag hört från flera håll är att böja upp foten ordentligt alternativt stå på foten och luta underbenet framåt i samband med att man snörar och knyter över skaftet. Detta för att bibehålla bra rörlighet framåt i fotleden och minska risken för för hård snörning över senorna på framsidan av ankeln.

De av er som är med i skridskonätet kan gå in på SSSKs epostarkiv där frågan just nu diskuterats på Klubbenlistan.

Thure

Usch va jag känner mig gammal, jag är uppvuxen med snörning på alla skodon utom träskor o stövlar förståss, nutidens åkare är väl uppväxta med kardborrbands"knytning" med elektroniskt pipande i trampet... fanken, de har mycket mera grejor nuförtiden barnen...,,,, gick förbi ett dagis häromsistens, där satt ungarna på rad o fröknarna frustade besvärat i kylan med böjda ryggar när de knöt alla barnens skridskor...

Att dra åt olika hårt är något som ger sig naturligt vartefter man använder den snörningen kängor har.

Jag har ett par vardagskängor med två uppsättningar remmar på vardera, en nedre, en övre, så det blir fyra att knyta, men det hinner man faktiskt, helt otroligt att det inte är förbjudet pga av tidsslöseri...

Underbart! Efter säsongens första tur med nya skridskor så kände jag av precis det som beskrevs här uppe! Nu är det bara att vänta på att nya härliga havsisar ska lägga sig här uppe så att man kan testa och knyta på nytt sätt! Tack för tipset!

Usch va jag känner mig gammal, jag är uppvuxen med snörning på alla skodon utom träskor o stövlar förståss, nutidens åkare är väl uppväxta med kardborrbands"knytning" med elektroniskt pipande i trampet... fanken, de har mycket mera grejor nuförtiden barnen...,,,, gick förbi ett dagis häromsistens, där satt ungarna på rad o fröknarna frustade besvärat i kylan med böjda ryggar när de knöt alla barnens skridskor...

"We had to go and live in a lake..." http://www.youtube.com/watch?v=13JK5kChbRw

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sten_GBG Vattentäta skridskokängor till Rottefella??? Långfärdskridsko 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg