Oj nu börjar man bli lite nervös! vägras och mycket vatten?
Jag och min son tänkte 13/7-18/7 starta vadring från Akkastugorna till Saltoluokta alt. suorva, vi tänker gå väster om akka sen ner till Ruothesvagge och sen Niak passet för att sedan fortsätta i Guhkesvagge, slugga , Saltoluokta.
Någon som har koll på den vägen? vatten snö? svåra vad?
Magnus
Vägraset är ordnat sedan ganska länge, det är inga problem att ta sig förbi med bil eller buss. Men en hel del efterarbete krävs, så det är vägmaskiner kvar där. Jag passerade med bil i onsdags, då jag lämnade fjällvärlden. Det låg då mycket snö kvar på nivåer på 1000 meter och däröver, och vissa dalgångar (som Ruohtesvagge) hade också stora snöpartier kvar. Däremot tror jag att Guhkesvagge är helt snöfri (i stort sett ).
När all snön smälter bort blir det en väldig massa vatten som ska transporteras bort i jokkarna. Vissa jokkar blir
något större än normalt, andra blir
mycket större. Detta var min erfarenhet i början av veckan då jag var uppe på Låvdak.
I Nijakvagge ligger det nog mycket snö kvar, men det bör knappast vara något omöjligt hinder. Kan dock vara långsamt och arbetsamt att förflytta sig om snön är mjuk.
Om ni går på västsidan av Ahkka måste ni passera Suottasjjåhkå. Det finns naturligtvis risk för att det är mer vatten i den än vanligt. Den som är van att vada bör kunna komma över ändå, på det ena eller det andra stället. Om ni vill slippa denna jokk kan ni gå in via Treparksmötet istället (men det kanske ni inte vill ;-).
Förutom detta kan jag inte se att det skulle finnas några svårare hinder än vanligt ner till Saltoluokta. Viktigt är att läsa på den färdväg man ska gå så att man är förberedd på vad man kan förvänta sig i största allmänhet. Men det har ni säkert gjort?
Lycka till med planeringen! /Hans