Hej igen, Samuel!
Med tanke på den obefintliga bron skulle jag föreslå att ni från Suorva tar er till Guhkesvagge och använder den dalen för att ta er till Nijak. Därefter finns det alternativ om ni vill tillbringa mer tid i Sarek och inte gå närmaste vägen till Akkastugorna.
Guhkesvagge är en relativt lättvandrad dal med små eller måttliga vad. Storslagen utsikt upp mot sarektopparna och väl värd att besöka. Det står inget i min bok om den men jag berättar gärna mer. Om vädret är bra hinner ni bestiga Nijak (om ni vill). Jag måste också själv överväga annan väg än Skarja nu, även om jag inte ska börja riktigt så tidigt som du.
Bästa hälsningar
/Hans
Tack för tipset, jag ska kolla in den dalen och se närmare på den om jag hittar något om den här på forumet. Jag ska upp med min moster och hon har aldrig varit i sarek, så jag skulle så gärna vilja visa henne "sareks hjärta" =)
Ett annat alternativ kan vara suorva - snavvavagge - rapadalen - upp vid alep vassjajågåsj - skierfe - saltoluokta och sedan ta bussen därifrån till bilen i suorva. vandring ovanför rapadalen är en av mina favoriter, det är väldigt fint och tyst där. Enda nackdelen är att man måste ner i rapadalen och där tycker jag inte alls om att vandra Har varit där 2 gånger och varje gång tänkt att det blir den sista men men....
Synd att inte mihkajåhkå är vadbara annars kunde man vandrat nordöstra sidan om ruohtesvagge :/