Är hemma i Skåne igen och har förlorat den direkta kontakten med hur det står till i Sarek just nu. Om det handlar om snösmältning tycker jag att man borde kunna nå Skárjá via t ex Ruohtesvágge, Álggavágge och Guohpervágge. Kanske väntan vid någon stor jokk till nästa dag, eller att man går mot passpunkten där vattenmängden är mindre (t ex Guohpervágge och Sierggavágge). På Låvdaks västsida kan man gå uppåt om någon jokk är för stor. Men skulle det komma mycket regn ett dygn blir läget naturligtvis svårare."Vissa vägval" (fowwe), blev lite nyfiken på dessa. Kan ge några exempel?
Någon som skrev här på Utsidan hade visst tagit sig från Suorva, så även det verkar gå.
Vi hade som ursprungsplan att gå Ruotesvagge-Basstavagge slutet av nästa vecka men har många reservplaner. Och har läst på flitigt här på forumet i aktuella rapporter. Men det ändrar sig ju fort. Kan man säga något om hur det erfarenhetsmässigt borde ligga till i t.ex. Basstavagge? Eller har någon just varit där?
Basstavágge tycker jag är problematisk under rådande omständigheter när det är både snösmältning och regn (kan ju ändra sig). Om det skulle bli för högt vatten i glaciärjokkarna och man inte kommer över så blir det stopp, man har ingenstans att ta vägen utan måste vända. Jokkarna är smala, branta och strida. Att gå och närma sig glaciärkanten för att försöka komma över där vill jag (numera) bestämt avråda från. En glaciärkant kan innehålla osynliga och mycket farliga fällor.